Volledig scherm
De uitgang van de AH in Druten op de Scharenburg © DG

Alleen nog rechtsaf op de Drutense Scharenburg

DRUTEN - De Scharenburg, de drukste en belangrijkste uitvalsweg van Druten naar Horssen en de Maas en Waalweg, wordt drastisch heringericht. Er komt een rotonde bij de Koningstraat en tussen deze rotonde en de bestaande rotonde bij De Koekoek, mag het verkeer alleen rechtsaf slaan.

Ook komt er een tweezijdig fietspad aan de oostkant van de weg. Aan de westkant vervalt het fietspad.

Door deze maatregelen moet er een betere doorstroming van het verkeer komen en moet de weg veiliger worden voor fietsers en voetgangers. Zij hoeven geen rekening meer te houden met linksafslaande auto's. De Scharenburg staat bekend als de weg van de 'bijna-ongelukken'. Fietsers moeten er vaak vrezen voor hun leven.

Ook is de uitrit bij supermarkt Albert Heijn al jaren een doorn in het oog. Niet alleen door het gevaar dat auto's fietsers scheppen, maar ook doordat auto's die de parkeerplaats in- en uitrijden, dreigen te botsen met het doorgaande verkeer op de Scharenburg. Fietsers rijden in de nieuwe situatie niet meer langs de weg, maar over de parkeerplaats. Het doorgaande fietsverkeer rijdt op het tweezijdige fietspad aan de overkant van de weg (de kant van het busstation).

Opknapbeurt

De gedeeltes van de Scharenburg tussen de Koekoekrotonde en het Javaplein en zuidelijk van de nieuwe Koningswegrotonde krijgen een opknapbeurt. De verkeerssituatie verandert daar niet. De Scharenburg is de drukste Drutense weg, met 12.000 tot 14.000 voertuigen per dag. Ter vergelijking: de Raadhuisstraat heeft er 4.000 tot 5.000. De weg kent tussen Koekoek en Koningstraat veel knelpunten met invoegend verkeer zoals een tankstation, supermarkt, busstation en schoolroutes.

De gemeenteraad van Druten beslist volgende week donderdag over dit plan. Maar de politici hebben al wat schoten voor de boeg gegeven in een 'rondetafelgesprek'. Ze vinden dat er erg veel aandacht is voor de goede doorstroming van het autoverkeer en weinig voor wandelaars en fietsers. Die zouden meer bescherming moeten krijgen en voorrang waar dat maar enigszins mogelijk is.

Tijd dringt

Volledig scherm
Busstation Scharenburg. © Jan Rikken

Een ander pijnpunt is de bijdrage van Albert Heijn. De gemeenteraad heeft  wethouder Michel Lepoutre opgedragen om de supermarkt een ton te laten meebetalen aan de plannen. Dat is, ondanks veel gesprekken, nog steeds niet gelukt. En de tijd dringt. Vanwege een provinciale subsidie voor het wegenplan die aan een termijn is gebonden, moet in de komende raadsvergadering de knoop worden doorgehakt.

De wethouder zegt 'optimistisch' te zijn over geld van Albert Heijn. Maar hij moest desgevraagd toegeven dat het plan zonder die bijdrage toch wel zou doorgaan. Dat is geen sterke onderhandelingspositie, constateerde een van de gemeenteraadsleden.

De hele operatie kost een kleine 1,3 miljoen euro. Het grootste deel daarvan heeft Druten de afgelopen jaren opzij gezet. De reconstructie moet in 2019 plaatsvinden.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal