Volledig scherm
De Betuwelijn. © ANP

Duitsers werken aan Betuweroute, goederentreinen omgeleid en spoorovergangen vaker en sneller dicht

ZEVENAAR - Op het Duitse deel van de Betuweroute is van zaterdag tot eind augustus maar één spoor beschikbaar. Het goederentreinverkeer wordt deels omgeleid door Oost-Nederland en de Brabantroute. Het vervoer van gevaarlijke stoffen gaat zoveel mogelijk wel via de Betuweroute.

De Duitse spoorbeheerder DB Netze werkt aan de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Een gigantische klus over 70 kilometer, waar de Duisters al in 2016 mee zijn begonnen. Langs het nieuwe spoor komen geluidsschermen en worden stations verbouwd. Meer dan honderd viaducten en bruggen worden aangepast of nieuw gebouwd.

Vaker dicht

De werkzaamheden zullen nog jaren duren. Tijdens de bouw is het onvermijdelijk dat de Betuweroute niet of alleen gedeeltelijk beschikbaar is voor goederenvervoer. Door de omleidingen van het goederenvervoer zal het tijdelijk wat drukker zijn, verwacht ProRail. 

Dat brengt mogelijk overlast mee met meer geluid en trillingen. Verder zijn overwegen soms wat langer en vaker dicht, waarschuwt de Nederlandse spoorwegbeheerder. Vervoerders worden zoveel gestimuleerd om zoveel mogelijk stille treinen in te zetten. ProRail stelt er voor te zorgen dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden.

Impuls

Na de werkzaamheden kunnen er veel meer goederentreinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dat betekent een flinke economische impuls voor Nederland, aldus ProRail. ,,Tegelijkertijd ontstaat er op de rest van ons spoornet meer ruimte voor personenvervoer. Goederen- en reizigerstreinen gaan elkaar dan steeds minder in de weg zitten, en kunnen steeds gemakkelijker en sneller van A naar B.”

In Nederland is tussen Zevenaar en de grens al eerder 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen personentreinen en goederentreinen ieder op een eigen spoor rijden, zonder oponthoud. Zo zijn de sporen, wissels en bovenleidingen klaargemaakt voor meer treinverkeer.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.