Volledig scherm
Een bus van vervoersbedrijf Breng op archiefbeeld. © Hans Broekhuizen

Achterhoek ontsnapt aan staking openbaar vervoer

Het openbaar streekvervoer (bussen en regionale stoptreinen) ligt donderdag grotendeels plat door een staking. Grote uitzondering is de Achterhoek: de bestuurders van de bussen en treinen van Arriva werken wel omdat ze onder een andere cao vallen. 

Of de Valleilijn (trein tussen Ede-Wageningen en Amersfoort) en de stoptrein van Breng in de Achterhoek uitvallen is nog onduidelijk. Dat is afhankelijk van de vraag of ProRail de treinen ergens veilig kan parkeren, zegt Brigitta Paas van de FNV. De regionale treinverbinding tussen Nijmegen en Venlo ligt er wel uit.

Breng Flex

Chauffeurs in het  vraagafhankelijk vervoer vallen onder de cao 'taxi' en gaan daarom donderdag gewoon aan het werk. Zo zullen de busjes van Breng Flex in Arnhem en Nijmegen, die op afroep klanten van bushalte naar bushalte brengen, de weg op gaan. Stakingsleiders zijn niet bang dat hierdoor de staking mislukt in Arnhem en Nijmegen. ,,Er zijn maar achttien Flex-busjes, die kunnen niet alle buspassagiers opvangen. We zullen er streng op toezien dat er donderdag niet allemaal extra busjes van Breng Flex rondrijden’’, zegt Paas.

De staking is het gevolg van een cao-conflict tussen werkgevers en vakbonden. De werkgevers hadden CNV en FNV vanochtend nog opgeroepen om de staking niet door te zetten, maar de vakbonden zien geen been in verdere onderhandeling.

Fatsoenlijke pauzes

De bonden willen een loonsverhoging van gemiddeld 3,5 procent. Dat komt neer op bruto 100 euro per werknemer. Daarnaast zouden tussen ritten door fatsoenlijke pauzes ingelast moeten worden. Het gebeurt volgens FNV meer dan eens dat chauffeurs vier uur achtereen achter het stuur zitten zonder dat er tijd is voor een toiletbezoek.

De vervoersbedrijven daarentegen zien niets in een centrale regeling om de werkdruk van buschauffeurs te verminderen. De werkgeversvereniging VWOV wijst er bovendien op dat veel reizigers daarvan de dupe zullen worden. Er is volop ruimte voor overleg, aldus de brancheorganisatie. ,,Maar concreet bieden ze niks’’, reageert CNV-onderhandelaar Sanne van der Meulen. ,,Dan is het zinloos om aan tafel te gaan zitten.’’

Er vallen zo'n 12.000 werknemers van onder meer Qbuzz, Connexxion, Syntus, Arriva, Keolis en EBS onder de cao Streekvervoer. Dat de werkdruk buschauffeurs hoog zit, blijkt ook uit een rondgang op de busstations in Arnhem, Doetinchem en Nijmegen. 

Stadsvervoer 

De chauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doen niet mee aan de staking.  ,,Zij hebben een betere cao dan chauffeurs bij bijvoorbeeld Arriva’’, laat een FNV-afgevaardigde weten. 

Paula Verhoef, onderhandelaar FNV Streekvervoer, laat in een reactie weten: ,,Staken is voor niemand leuk. We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien.’’