Volledig scherm
Is Michael Jackson straks niet meer te horen bij de zelfscanner van de Albert Heijn? © ANP/Brunopress/BeeldbewerkingADR

AH overweegt Jackson-ban: nooit meer Billie Jean op de achtergrond

Albert Heijn stopt mogelijk met het afspelen van nummers van Michael Jackson in zijn vestigingen. De supermarktketen zegt zich te beraden op het verwijderen van de hits uit zijn afspeellijsten naar aanleiding van de documentaire Leaving Neverland, over het vermeende misbruik van de zanger.

,,Het is een kleine moeite om een nummer uit een playlist te halen. Of we dat gaan doen, bespreken we", zegt een woordvoerder van Albert Heijn tegenover entertainmentdienst BuzzE. ,,Muziek in onze winkels moet niet aanstootgevend zijn.’’ AH-klanten hebben overigens nooit geklaagd over nummers van Michael Jackson, benadrukt hij. 

Naar aanleiding van de ophef rond de documentaire, waarin de zanger wordt beschuldigd van seksueel misbruik van kinderen, hebben nu al verschillende bedrijven Michael Jackson in de ban gedaan. Zo draaien radiozenders in Canada en Nieuw-Zeeland zijn muziek niet langer. In Nederland is de artiest niet meer te horen op de regionale omroep NH.

Starbucks heeft eveneens maatregelen genomen na een klacht van een bezoeker die de nummers op de achtergrond hoorde. De Amerikaanse koffietent heeft de zanger geschrapt uit zijn Spotify-lijsten. Een verregaand besluit nam eerder al het Franse modehuis Louis Vuitton: alle kleding met een Michael Jackson-thema is uit de herenzomercollectie teruggetrokken. De collectie werd in januari op de Paris Fashion Week getoond en zou eigenlijk in juni in de winkels moeten liggen. 

Standbeelden

Kunstwerken van Jackson zijn ook niet meer heilig. Zo hebben onder meer het Verenigd Koninkrijk en Denemarken standbeelden weggehaald. Madame Tussauds in Amsterdam en het filiaal van McDonald’s in Best beraden zich nog op het verwijderen van standbeelden. Madame Tussauds in Amsterdam zei meerdere klachten te hebben ontvangen na de documentaire Leaving Neverland. ,,We hebben het dan over een stuk of tien mails, maar vooral om commentaren van bezoekers’’, zei een woordvoerder. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’