Amazon in Nederland: Honderd miljoen producten te koop
UpdateDe Amerikaanse webwinkelreus Amazon heeft vanochtend zijn vernieuwde webshop in Nederland geopend. Via de site Amazon.nl kunnen consumenten volgens het bedrijf honderd miljoen producten op het gebied van beauty, computers, kleding, muziek en wonen bestellen. Amazon kondigde eerder dit jaar al aan dat het via de Nederlandse site miljoenen fysieke producten zou gaan aanbieden.
,,Met Amazon.nl geven we waar onze Nederlandse klanten ons om vroegen: de mogelijkheid om in een Nederlandstalige Amazonwinkel te kopen, met toegang tot een lokaal en internationaal productaanbod, gekoppeld aan snelle bezorging. We willen onze Nederlandse klanten een uitgebreid productassortiment, lage prijzen en gemak bieden en we zullen er alles aan doen om aan hun verwachtingen te voldoen’’, aldus Alex Ootes namens Amazon. Tot nu toe kon je op Amazon.nl alleen e-books bestellen. Klanten die naar andere producten zochten, werden sinds 2016 doorverwezen naar de Duitse versie van de website. Bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon.nl konden zich eerder al laten registreren.
Het aanbod op Amazon.nl omvat Nederlandse merken als Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Klanten die winkelen op Amazon.nl krijgen producten gratis thuisbezorgd voor bestellingen vanaf 20 euro.
Uitbreiding assortiment
,,We werken nu samen met een paar duizend Nederlandse ondernemers, maar willen dit aantal snel uitbreiden om het vertrouwen van de Nederlandse consument te winnen’’, aldus Roeland Donker, country manager van Amazon.nl. Donker verwacht dat er eind dit jaar zo'n 400 mensen voor Amazon in Nederland werken.
Voor 2,99 euro per maand kunnen consumenten ook Prime-klant worden bij Amazon. Met het lidmaatschap kan worden geprofiteerd van gratis bezorging, het onbeperkt streamen van films en tv-series via Prime Video en het spelen van gratis games met Twitch Prime. Verder geldt voor Prime-leden dat ze onbeperkte opslag hebben met Amazon Photo.
De start van de webwinkel betekent tegelijk dat Nederlandse ondernemers via Amazon in heel Europa hun producten kunnen verkopen. Een paar duizend Nederlandse ondernemingen hebben zich dus aangemeld. Ter vergelijking: bol.com, op dit moment de grootste webwinkel van ons land, heeft 27.000 aangesloten ondernemers. Donker meldt dat de bestelde producten door ‘lokale partners’ worden bezorgd. Namen van de bezorgbedrijven die met Amazon samenwerken, noemt hij niet. ,,Het zijn voor Nederlandse consumenten geen onbekende bedrijven. We hebben dat goed geregeld en garanderen dat de artikelen een dag na bestelling worden bezorgd.’’ Amazon is vooralsnog niet van plan een distributiecentrum in Nederland te openen. Donker: ,,We hebben een nieuw centrum in Mönchengladbach geopend dat vooral op de Nederlandse markt is gericht. Daar kunnen we mee vooruit.’’
Amazon gaat de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie
Donker rept niet over een ‘prijzenoorlog’ met de concurrentie. ,,Wij hebben onze eigen strategie en richten ons niet op andere bedrijven. Ik denk dat de komst van Amazon voor heel veel Nederlandse ondernemers grote kansen biedt om hun afzetmarkt te vergroten. Heel Europa ligt voor ze open als ze met ons samenwerken.’’
Voordeel
Dat de webreus zo leunt op externe partijen, kan volgens retailspecialisten inderdaad voordeel opleveren voor Nederlandse ondernemers. Olaf Zwijnenburg, retailspecialist van de Rabobank, zei onlangs tegen deze nieuwssite dat Amazon enorme kansen biedt. ,,Zeker als je spullen verkoopt die niet vallen onder dertien-in-een-dozijn. Als je bijvoorbeeld bijzondere schoenen maakt die je verder nergens ziet, biedt Amazon enorme kansen. Via dit platform vergroot je je markt en kun je stevig groeien. Een deel van de marge moet als commissie aan Amazon worden afgestaan, maar daar staat tegenover dat je zo extra omzet kunt draaien. Bij klanten die op eigen kracht niet bereikt zouden worden. Van lokale markt naar wereldwijd.’’
Als je artikelen verkoopt die overal verkrijgbaar zijn, wordt het volgens Zwijnenburg een lastig verhaal. ,,De prijzen zijn door het webwinkelen supertransparant en ook scherper geworden. Als er een grote jongen als Amazon bij komt, ontstaat er nog meer druk op prijzen en marges. Er kan een prijzenoorlog ontstaan en dat kan funest zijn voor sommige retailers. Ik vrees dat vooral de fysieke winkelier de dupe wordt.’’
Op zijn kop
Hij verwacht dat de Nederlandse entree van Amazon de Nederlandse retailsector hoe dan ook op z’n kop zet. ,,Dit bedrijf streeft naar marktdominantie in ieder land waar het operationeel is. Ons land zal vanuit het nieuwe distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach worden bevoorraad. Opvallend is dat de discussie over Amazon zich vaak toespitst op wat dit betekent voor Nederlandse onlinespelers zoals bol.com, Wehkamp en Coolblue. Naar onze mening is de impact veel groter, zijn de gevolgen veel breder en fundamenteler en zal Amazon de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie.’’
Bol.com geeft aan zich weinig zorgen te maken. ,,We staan er sterk voor. Wij kijken naar Amazon niet anders dan naar andere bedrijven. Onze communicatie en assortiment zijn toegespitst op de lokale markt. We kunnen ruim 10 miljoen klanten en meer dan 23 miljoen artikelen aanbieden, voor een groot deel omdat we samenwerken met ruim 25.000 lokale ondernemers. Door krachten te bundelen met Nederlandse en Belgische winkeliers hebben we grote stappen gezet in de e-commercemarkt’’, aldus een woordvoerster. Coolblue wil niet reageren op de komst van Amazon.nl.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkels in Nederland, denkt dat vooral de Nederlandse consument de winnaar is van de komst van Amazon. ,,Meer keuze, scherpe prijzen. De markt wordt er zeker niet saaier op. Wel is het zo dat de grote jongens nog meer gaan domineren, dat gaat ten koste van ondernemers. Voor zowel online- als fysieke winkeliers is dit het signaal dat klantenbinding, kwaliteit, loyaliteit en service nog belangrijker worden.’'
Amazon heeft een beurswaarde van zo’n duizend miljard dollar, heeft 800.000 medewerkers en wereldwijd 300 miljoen klanten. Amazon ligt onder vuur vanwege de arbeidsomstandigheden, daarnaast vindt een deel van het personeel dat het bedrijf harder zijn best moet doen om te verduurzamen.
Kijk hier naar onze meest bekeken video's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
Europese Centrale Bank blijft rente verhogen
De Europese Centrale Bank blijft voorlopig doorgaan met renteverhogingen. Dat is nodig, want de hoge inflatie is taai. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Grote Ontslaggolf waait over uit Amerika, 1 op de 5 werknemers wisselt van baan
In het afgelopen jaar wisselde ongeveer één op de vijf werknemers van baan - zo’n 1,5 miljoen Nederlanders. Volgens het UWV is dat aantal twee keer zoveel als tien jaar geleden.
-
Twintig verkooppunten van Leonidas-bonbons failliet verklaard
Twintig Nederlandse winkels die de chocolade van Leonidas verkopen zijn failliet verklaard. Handelsonderneming Min uit Roosendaal, die bonbons verkocht onder de naam van het wereldberoemde merk, heeft de stekker eruit getrokken. -
-
-
Hoe goedkoop zijn de producten op het kersverse Amazon.nl nou echt?
Na jaren van speculatie en maanden van geruchten heeft Amazon vanochtend de virtuele deuren van haar Nederlandse webwinkel geopend. Een eerste analyse van de prijzen toont dat de Nederlandse webwinkel van Amazon net iets goedkoper is dan zijn Duitse voorganger. -
Nederlandse landbouw behaalt (door gestegen prijzen) dik exportrecord
De Nederlandse landbouw staat onder druk. Toch werd er in 2022 weer een exportrecord geboekt. Er werd voor 122,3 miljard euro aan landbouwgoederen uitgevoerd - een stijging van 17 procent ten opzichte van 2021. Dat kwam met name door hogere prijzen, melden Wageningen University en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in opdracht van het ministerie van Landbouw.