Bestellingen niet geleverd, klantenservice onbereikbaar: het regent klachten over Kijkshop.nl
Het is al een paar dagen niet mogelijk om artikelen te bestellen bij webshops Kijkshop.nl, Directsale.nl en Plazasale.nl. Daarnaast klagen honderden klanten over het niet bezorgen van bestelde en betaalde producten. De klantenservice van de retailbedrijven is onbereikbaar. Veel klanten vrezen dat ze naar hun geld kunnen fluiten. ,,Dit lijkt op een faillissement.”
Delen per e-mail
Eigenaar Konrad van den Bosch meldt dat er vandaag een buitengewone aandeelhoudersvergadering plaatsvindt en dat hij verder nog geen commentaar kan geven. Wie contact probeert op te nemen met de klantenservice krijgt de mededeling dat de bedrijven door omstandigheden niet bereikbaar zijn. Op trustpilot.com, een site voor consumentenrecensies, regent het inmiddels klachten over de webshops die onder meer elektronica, parfum, drank en bloemen verkopen.
Faillissement
Veel gedupeerde klanten vrezen dat ze kunnen fluiten naar hun geld. ‘Dit lijkt op een faillissement. Consumenten staan als laatste in de rij bij de curator’. En ‘Paar weken geleden bestelling gedaan. Betaald, maar niets ontvangen. Een paar keer mail gestuurd. Steeds reactie gekregen dat er logistieke problemen zijn, maar dat alles wordt opgelost. Maar helaas, niet dus’, aldus een paar van de reacties op Trustpilot.
Ook de Consumentenbond ontvangt de laatste weken veel berichten van ongeruste klanten. ,,Zeker deze maand loopt het snel op. Al die klachten zijn er niet voor niets, er is zeker iets aan de hand bij deze webshops. Gelukkig bieden Kijkshop, Directsale en Plazasale geen betaalmogelijkheden meer, zodat er niet nóg meer gedupeerden bij kunnen komen’’, aldus woordvoerster Joyce Donat namens de Consumentenbond.
Mochten de webshops in financiële problemen komen, dan is de kans volgens Donat inderdaad groot dat klanten hun geld kwijt zijn. ,,De Belastingdienst gaat voor. Maar het kan zijn dat een andere partij de bedrijven overneemt en de vorderingen terugbetaalt of de bestellingen alsnog levert. Maar goed, voorlopig is het afwachten wat er gaat gebeuren.’’
Tot de verbeelding
Met name de naam Kijkshop spreekt tot de verbeelding. Het eerste filiaal werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald, waardoor er geen winkelpersoneel nodig was. Klanten konden de productnummers inleveren bij de balie en naar huis gaan met de gewenste artikelen. Kijkshop groeide uit tot een keten met honderd winkels. In maart 2017, toen er nog 87 winkels over waren, sloten twintig filialen de deuren vanwege aanhoudende verliezen. De Zweedse eigenaar besloot de keten om te vormen, waarbij de nadruk meer lag op online verkoop. De ingreep kwam te laat, in januari 2018 werd faillissement aangevraagd.
Ondernemer Konrad van den Bosch kocht in 2019 de merknaam Kijkshop en sinds eind 2019 is het terug als online warenhuis. De afgelopen maanden breidde het assortiment steeds verder uit, onder meer met drank en recent nog met verse bloemen.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sterkste stijging Nederlandse export na 2019
Nederland exporteerde in februari 4,5 procent meer goederen dan een jaar eerder. Dat is de sterkste stijging van de uitvoer na 2019, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de export van chemische producten en machines nam volgens het statistiekbureau sterk toe. -
PREMIUM
Kijkshop en V&D terug van weggeweest, overleven ze nu wel?
Bijna 2 jaar na het faillissement van de winkels, is Kijkshop terug als onlineplatform. Na V&D is Kijkshop een nieuwe grote merknaam van een omgevallen Nederlandse keten die online een tweede leven begint. Gaan ze het deze keer wel redden? Vijf vragen aan de initiatiefnemers. -
PREMIUMVOUCHERFONDS
Reisbranche nog lang niet uit de zorgen: ‘Met tweede mislukte zomer is het klaar’
De kogel is door de kerk: Brussel heeft ingestemd met de oprichting van een voucherfonds. Is hiermee de reisbranche gered? Krijgen consumenten met vouchers nu eindelijk hun geld terug? En drie andere vragen. -
Winkeliers woedend op Rutte: ‘Hij heeft de empathie van een mug’
Winkeliers zijn furieus op premier Mark Rutte die vandaag liet doorschemeren dat het versoepelen van de coronamaatregelen op 28 april waarschijnlijk geen haalbare kaart is. Brancheverenging INretail meldt begrip te hebben voor winkeliers die de deuren toch opengooien. ,,Wij houden ze niet meer tegen.’’ -
Koken & eten
Kijkshop duikt in het gat van Bol.com en gaat online drank verkopen
Kijkshop.nl is gisteren begonnen met de online verkoop van honderden merken alcohol. Daarmee duikt het platform in het gat dat vorige maand ontstond nadat Bol.com stopte met het aanbieden van drank.
-
Wakker Dier boos: nog nooit zoveel vleesaanbiedingen met Pasen
Supermarkten hadden dit jaar met Pasen een recordaantal van 1026 vleesaanbiedingen in de folder. Dat meldt Wakker Dier, dat sinds 2015 alle folderaanbiedingen van de elf grootste supermarkten napluist. -
CPB: Herstel Nederlandse economie gaat iets trager, maar werkloosheid valt mee
De aanhoudende coronacrisis hakt er iets dieper in dan eerder gedacht. De Nederlandse economie groeit dit jaar met 2,2 procent, blijkt uit een nieuwe raming van het Centraal Planbureau (CPB). In 2022 trekt de groei verder aan en komt het cijfer uit op 3,5 procent. -
PREMIUMColumn
De vrijheid om rotzooi te (ver)kopen
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren.
0 reacties