Volledig scherm
© ANP

Blokker doet ‘klein zusje’ Marskramer van de hand

Blokker Holding verkoopt huishoudketen Marskramer aan Audax Groep. Dat bedrijf is bekend van winkels als Ako en The Read Shop en geeft bladen als Vriendin, Party en HP/De Tijd uit. Hoeveel Audax betaalt voor Marskramer is niet bekendgemaakt.

Marskramer heeft sinds enkele jaren geen eigen winkels meer, maar werkt alleen via franchisenemers die 44 winkels hebben. De verkoop omvat ook de ketens Prima, Novy en Toys2Play, die hebben gezamenlijk nog eens 48 winkels. Ook een groothandel die aan die ketens en aan zelfstandige winkels levert wordt doorverkocht. De werknemers van Marskramer gaan mee naar de nieuwe eigenaar.

Volgens Casper de Nooijer, directeur van Audax, biedt de overname grote voordelen op het gebied van logistiek, distributie en inkoopkracht. ,,Dat komt uiteraard onze klanten ten goede”, belooft hij. ,,Met deze toevoeging verdichten we ons retailnetwerk en ontsluiten we bovendien de productcategorieën speelgoed en huishoudelijke artikelen voor onze huidige 700 verkooppunten.”

‘Kleine zusje’

Topman Michiel Witteveen van Blokker Holding voegt daaraan toe dat De Marskramer nu de kans heeft verder te groeien binnen een gezond familiebedrijf. ,,De formules van Marskramer en Audax sluiten goed op elkaar aan. Met de verkoop van Marskramer - ‘het kleine zusje van Blokker’ - kunnen wij ons focussen op Blokker en Big Bazar.”

Witteveen nam recent Blokker Holding over van de familie Blokker. Nu Marskramer is verkocht, heeft hij Blokker en Big Bazar nog in handen. Blokker had de afgelopen jaren veel moeite om overeind te blijven en in een ultieme poging om te overleven deed het verschillende winkelformules van de hand. Zo kwamen Xenos, Leen Bakker, Intertoys en Bart Smit in andere handen. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’