ANP / Peter Hilz
Volledig scherm
© ANP / Peter Hilz

Controle op failliete energiebedrijven kon veel strenger, ACM keek onvoldoende naar gedupeerde klanten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) had energiebedrijven in problemen beduidend strenger kunnen controleren. Ook is te weinig naar het belang van consumenten, zoals de 90.000 klanten van Welkom Energie gekeken. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport naar de vele energiefaillissementen van vorig jaar.

  1. Tientallen grote ondernemingen beloven geen belasting meer te ontwijken

    Tientallen grote ondernemin­gen beloven geen belasting meer te ontwijken

    Ruim veertig Nederlandse multinationals en andere grote ondernemingen hebben afgesproken om zich niet of niet meer schuldig te maken aan belastingontwijking- en ontduiking. Bedrijven als Philips, Jumbo, Ahold Delhaize, Randstad, Shell, Heineken, Rabobank en KLM maakten bekend zich achter de zogenoemde Tax Governance Code van ondernemersorganisatie VNO-NCW te scharen. Daarmee geven ze concreet aan dat ze belastingafdracht als plicht zien waarbij ze beloven geen gebruik te maken van omwegen in belastingparadijzen om maar belastingen te ontwijken.