Volledig scherm
De grote cruiseschepen zijn veel Venetianen een doorn in het oog. © REUTERS

Derde van cruiseschepen vanaf volgend jaar niet meer welkom aan San Marcoplein in Venetië

Een derde van de cruiseschepen mag vanaf volgend jaar niet meer aanleggen bij het San Marcoplein in Venetië. Ook mogen ze dan niet meer door het Giudecca-kanaal. Dat zei de Italiaanse minister van Infrastructuur Danilo Toninelli tijdens een hoorzitting in het parlement. 

De cruiseschepen worden gedirigeerd naar speciale havens op het vasteland tegenover het historische eiland. Als het aan Toninelli ligt, wordt nog dit jaar een begin gemaakt met het omleiden van de 'drijvende paleizen', zoals hij ze noemt.

De grote cruiseschepen zijn veel Venetianen een doorn in het oog. Behalve de druk de die inwoners voelen, hebben in die steden ook de infrastructuur, toeristische attracties en luchtkwaliteit te lijden onder de bezoekersstroom. Ze vinden dat de stad daardoor wordt overspoeld met dagjesmensen en vrezen ongelukken met de varende giganten. 

Niet geheel onterecht: in juni ramde nog een cruiseschip op het Giudecca-kanaal een toeristenboot en vervolgens de kade. Daarbij raakten zeker vijf mensen gewond. Duizenden Venetianen gingen daarop de straat op om de schepen te weren. 

Belangrijkste haven 

In 2018 meerden er ruim vijfhonderd cruiseschepen aan. Sinds 2012 spreken Italiaanse regeringen over maatregelen om de cruiseschepen op afstand te houden, maar tot dusver is het altijd bij plannen en beloftes gebleven. Venetië is de belangrijkste haven voor cruiseschepen in de Middellandse Zee. 

Volgens een eerder gepubliceerd onderzoek van World Travel & Tourism Council (WTTC) en McKinsey naar de groei van het toerisme in de wereld is Venetië een van de zwaarst getroffen steden door de groei van het mondiale toerisme. Ook Amsterdam en Dubrovnik komen voor op de lijst. 

  1. Hoe Marcel honderden Nederlanders een heerlijk avondje bezorgt
    PREMIUM

    Hoe Marcel honderden Nederlan­ders een heerlijk avondje bezorgt

    Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaaspakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland.