Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

Economische groei zet door, maar zwakt af

De economische groei van Nederland is vorig jaar met 2,5 procent gegroeid in vergelijking met een jaar eerder. In 2017 groeide de economie nog met 2,9 procent. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) spreekt van een groeivertraging.

De groei is vooral te danken aan huishoudens die hun geld lieten rollen en investeringen van bedrijven. Ook de handel droeg bij aan de groei, maar die was minder prominent in vergelijking met een jaar eerder. Volgens het CBS vonden met name auto's en elektrische apparaten vorig jaar gretig aftrek bij consumenten.

Verder was de Nederlander vaker op het terras te vinden en werd door huishoudens meer geld vrijgemaakt voor vervoer en communicatie. De investeringen stegen met 4,8 procent. Bedrijven staken volgens het CBS meer geld in personenauto's gebouwen en machines. 

,,De groei zwakt wat af’’, reageert hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. ,,Maar we doen het nog altijd beter dan de landen om ons heen. Bovendien hebben we te maken met de op één na hoogste groei in tien jaar tijd.’’

Bouwsector

Vooral in de bouwsector was de aanhoudende economische vooruitgang goed te merken, aldus het CBS. Ook bij de zakelijke dienstverlening, en dan met name de uitzendbranche, was sprake van een ‘aanzienlijke’ groei. Het aantal uitzendkrachten nam andermaal toe. Een jaar of vijf geleden waren er veertien vacatures voor elke honderd werklozen. Nu zijn dat er tachtig, fors meer dan voor het uitbreken van de crisis. 

,,We zijn soms beduusd als er banen verdwijnen, maar iedere werkdag komen er ook duizend banen bij in Nederland. In 1974 en 2001 was de werkloosheid nog iets lager, dat zijn de twee records. We hebben ongeveer twintig kwartalen op rij groei en de staatsschuld gaat straks dalen naar onder de 50 procent. Dat is wel bijzonder’’, aldus minister Eric Wiebes van Economische Zaken. 

De landbouw produceerde minder dan een jaar eerder. De lange hete zomer speelde hier vermoedelijk een rol. Hoewel de export iets stroever loopt, zijn ondernemers over het algemeen positief gestemd over de toekomst. Dat beeld begint bij consumenten wat te kantelen, zo signaleert het statistiekbureau. ,,Het kan zijn dat mensen onzeker worden door berichten over brexit, handelsoorlogen en gele hesjes’’, stelt de hoofdeconoom. 

Daar komen belastingmaatregelen van het kabinet bij. ,,Mensen maken zich meer zorgen over hun financiële situatie. Hun energierekening gaat bijvoorbeeld omhoog. Uiteindelijk denken we dat alle maatregelen een positief effect hebben op de koopkracht, maar de consument is wat sceptisch", voegt Van Mulligen eraan toe. 

Opsteker

Van enige twijfel is bij het CBS geen sprake. Van Mulligen: ,,Het is Valentijnsdag, de kleur van de dag is roze en je hebt een roze bril nodig om te zien dat de cijfers best mooi zijn.” Het optimisme is er ook omdat in het vierde kwartaal de economie met 0,5 procent groeide ten opzichte van een kwartaal eerder. Een opsteker, want het kwartaal daarvoor was de groei zeer matig. Het groeicijfer van het derde kwartaal kwam uit op 0,1 procent. De vrees bestond dat de inzinking zou aanhouden. 

Nederland springt er wat dat betreft goed uit in tegenstelling tot Duitsland. Het Duitse statistiekbureau meldde vanochtend dat de groei in het vierde kwartaal is gestagneerd, eerder werd nog gerekend op lichte groei. In 2017 liet de grootste economie van Europa nog een vooruitgang met 2,2 procent zien. Dat was toen de sterkste groei in zes jaar.

  1. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’
  2. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.