Eindelijk: ook zeevaart moet uitstoot verminderen (en daardoor wordt uw koelkast 27 cent duurder)
Voor het eerst in de geschiedenis komen er regels voor het verduurzamen van de internationale scheepvaart. Consumenten zullen het merken in de prijs van veel producten, maar heel veel zal het niet schelen.
,,Hoe oneerlijk: iedereen moet z’n steentje bijdragen in de strijd tegen klimaatverandering, alleen de zeevaart niet. Terwijl al die containerschepen en olietankers op de oceanen elk jaar net zo veel schadelijke broeikasgassen uitstoten als een land als België!” Vera Tax, Europarlementariër namens de PvdA was verontwaardigd, maar is nu opgelucht. Want na twee jaar onderhandelen hebben de 27 EU-landen en het Europees Parlement donderdagochtend een akkoord bereikt over een Wet Schone Scheepvaart.
Die wet stelt een plafond aan de maximale hoeveelheid CO2 die de zeevaart mag uitstoten. Over de jaren wordt dat steeds lager: in 2025 moet de uitstoot met 2 procent verlaagd zijn, in 2030 met 6 procent, en uiteindelijk in 2050 met 80 procent.
De nieuwe regels gelden voor alle schepen van 5000 ton en meer die havens in de EU aandoen. Dat zijn er veel: 90 procent van alles wat wij als consumenten dagelijks gebruiken, komt per containerschip, zegt Tax. We gaan het ook - een klein beetje - merken in de prijs. Als gevolg van de kosten die reders moeten maken om hun schepen aan te passen, zal een paar sportschoenen 3 cent duurder worden, zo heeft een Europese denktank al berekend. Een koelkast wordt 27 cent duurder.
Tax was nauw betrokken bij de onderhandelingen die - zoals vaker in Brussel - technisch complex waren. ,,Het was de eerste keer dat ik een wetsvoorstel zag met wiskundige formules in de bijlagen.” Maar je kunt haar weinig nieuws vertellen over mobiliteit: ze is opgegroeid op het tankstation van haar ouders, langs de A67 bij Venlo. ,,Ik zag Europa langskomen. Vrachtwagens van en naar de haven van Rotterdam tankten bij ons.”
Komen er nu laadpalen op zee? ,,Haha, nee, de schepen waarover deze wet gaat, zijn echt veel te groot om elektrisch aan te drijven.” Synthetische brandstoffen, die worden opgewekt met - veel - elektriciteit, dat is de toekomst hier, zegt Tax.
Zijn dat dezelfde synthetische brandstoffen waarvan Duitsland wil dat ze toegestaan worden voor nieuwe personenauto’s, als die na 2035 uitstootvrij moeten rijden? Ja, zegt Tax. Maar voor personenauto’s is er een goed alternatief: elektrisch rijden; voor de zeevaart en de industrie niet. Daarom moet de groene waterstof die nodig is om die brandstoffen te maken, worden gereserveerd voor die sectoren, vindt zij.
Ook voor schepen die stilliggen gaat er iets veranderen. Meer dan twee uur aan de kade, dan de motor uit; dat wordt vanaf 2030 de regel. Alle stroom moet dan van de wal komen. De stopcontacten die hiervoor op de kade komen te staan, zijn iets duurder dan die thuis: ze kosten een miljoen euro per stuk. Ook het elektriciteitsnet moet ervoor worden aangepast. ,,Neem een cruiseschip, dat is alsof er ineens een heel dorp op je netwerk wordt aangesloten.”
Dat vraagt veel van havensteden. Maar die gaan het meteen merken aan de luchtkwaliteit. Tax: ,,Rotterdam staat hoog op het lijstje van vervuilde steden in de wereld, en dat komt juist door de uitstoot van aangemeerde zeeschepen. Met de wet maken we geld vrij om de benodigde investeringen te doen.”
Ook een andere bron dicht bij de onderhandelingen bevestigt dat Nederland blij is met dit akkoord. Nederland heeft relatief weinig zeeschepen, maar wel een grote haven én een industrie die al die nieuwe brandstoffen kan gaan leveren.
Voor wie denkt: moeten alle supertankers en containerreuzen nu meteen op de helling? Nee, de reductie-eisen gelden per vloot. Dus als een rederij een nieuw modern schip aanschaft dat heel schoon is, kunnen zijn andere schepen nog even door.
Het donderdagmorgen gesloten akkoord moet formeel nog worden goedgekeurd, maar er wordt niet verwacht dat er een land nog overstag zal gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eerste vlucht C919 van Chinese rivaal Boeing vertrokken
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt. -
PREMIUM
‘Nog dit jaar eerste schip met groen waterstof in Rotterdamse haven’
De revolutie naar de waterstofeconomie is begonnen. Nog voor de zomer vaart de eerste tanker met duurzaam geproduceerde waterstof de Rotterdamse haven in. -
Personeel VDL Nedcar gaat weer staken, boos over bod bedrijf
De vakbondsleden die werken bij autofabriek Nedcar in Born hebben unaniem een bod van eigenaar VDL afgewezen. Begin volgende week wordt er weer gestaakt. Dat bleek donderdag na afloop van twee massaal bezochte ledenvergaderingen van de vakbonden in Sittard. ,,De geest is uit de fles”, vatte een woordvoerder van FNV de stemming samen.Born -
Nagelstudio's steeds populairder: 'Liever niet naar een salon die ook de haren of telefoonhoesjes erbij doet’
‘Hoe ga je daar geld mee verdienen?’, kreeg nagelstyliste Kiki van Gelder van haar vader te horen, toen ze haar salon opende. Inmiddels weten mensen wel beter: de branche groeit als kool. In vijf jaar tijd is het aantal nagelstylisten gegroeid met 44 procent.
-
Kabinet: Opleggen concurrentiebeding aan medewerker wordt moeilijker
-
-
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol? -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden?