Hoogleraar retail Corine Noordhoff: ‘De winkelstraat toont veerkracht, let maar op’
Wendbaar, snel en datagedreven. Dat zijn volgens Corine Noordhoff (41) eigenschappen die je als winkelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing vanaf 1 maart overdragen aan studenten. Ze wordt aangesteld als bijzonder leraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Delen per e-mail
Noordhoff begint in maart met het lesgeven aan zo'n 200 studenten. Door corona ziet ze de retailers in de dop voorlopig alleen via een beeldscherm. Haar benoeming is voor vijf jaar en wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Anton Dreesmann. Ze combineert haar functie bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Ici Paris XL. Voordat ze het bedrijfsleven instapte, gaf ze les aan de VU in Amsterdam. ,,Bij Watson hou ik me bezig met datascience. We voeden alle commerciële keuzes van het bedrijf met data. Wij geven bijvoorbeeld aan wanneer het de beste tijd is om bepaalde artikelen te promoten, maar ook wat de omzetverwachting is.’’
Commercieel instinct
Die data zijn volgens de aankomend hoogleraar essentieel om een gezonde onderneming te kunnen runnen. ,,Retail is niet langer alleen commercieel instinct, je hebt ook data nodig die precies aangeven wat en hoeveel je verkoopt, maar ook wat trendgevoelig is. Daarnaast speelt digitalisering een snelgroeiende rol. Je ziet in deze ongekende tijd dat niet alleen grote, maar ook kleinere ondernemers het initiatief nemen om met collega's een online platform te openen om toch de klant te bereiken. Ik woon zelf in Zeist en hier hebben winkeliers het initiatief De Lokalist opgezet. Op dit platform kun je in één keer alles bestellen bij verschillende winkels en het wordt een dag later thuis bezorgd.’’
Ook grotere retailers ontwikkelen in rap tempo allerlei initiatieven om omzet te maken. ,,Kijk naar parfumerieketen Ici Paris XL dat ook onder Watson valt. Deze winkels zijn sinds december gesloten, maar je kunt als klant wel beeldbellen. Een medewerker loopt vervolgens in de zaak naar het product, bijvoorbeeld oogschaduw, wat je nodig hebt en laat het uitgebreid zien en probeert het waar mogelijk ook uit bij zichzelf. Het zijn niet alleen manieren om te overleven, het is tegelijkertijd innoveren.’’
Corine Noordhoff denkt niet dat winkelstraten straks spookstraten blijven. ,,Ondernemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, let maar op.’’ Haar eigen praktijkervaring zet ze in vanaf maart, in de hoop dat veel studenten aan de slag gaan als retailer. ,,Er zijn weinig sectoren die zo in beweging zijn als retail. Veranderend consumentengedrag, nieuwe kanalen, steeds meer data. Never a dull moment. Met deze benoeming kan ik mijn passie voor wetenschap en retail met elkaar combineren.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
‘Economische groei moet weer een middel zijn, geen doel zoals nu’
In aanloop naar 17 maart geven politieke partijen hun standpunten op het gebied van wonen, werken, duurzaamheid, asfalt en de nexit. Vandaag: De roep om doorgeschoten aandeelhouderskapitalisme aan banden te leggen, klinkt almaar luider. Eppo Bruins (ChristenUnie) en Joost Sneller (D66) pleiten voor stevige overheidsinmenging. -
Personeel Miss Etam en Steps bereidt faillissementsaanvraag winkels voor
Werknemers van kledingwinkels Miss Etam en Steps bereiden een faillissementsaanvraag voor. De 350 medewerkers hebben nog geen loon over januari ontvangen en hebben het volgens vakbondsbestuurder Martin Pikaart (AVV) ‘helemaal gehad’ met eigenaar Martijn Rozenboom. -
FNV schrapt tientallen locaties belastingservice: ‘Paradepaardje wordt om zeep geholpen’
FNV-leden maken zich zorgen over het voortbestaan van de belastingservice van de vakbond. Het algemeen bestuur heeft besloten 190 van de 300 locaties op te heffen waar FNV-vrijwilligers al tientallen jaren kosteloos belastingformulieren van leden invullen. ,,Ze helpen hun paradepaardje om zeep.’’ -
PREMIUM
Franse ondernemers vangen daklozen op in eigen kantoor: ‘Kost ons eenmalig 1000 euro’
Ondernemers in de Franse stad Nantes namen een opmerkelijk initiatief: ze bieden daklozen gratis een slaapplek aan in hun kantoren. ,,Als de overheid dat doet, kost het 10.000 euro per jaar.” -
Twitter-topman Dorsey en rapper Jay-Z richten bitcoin-fonds op
Twitter-topman Jack Dorsey en rapper en ondernemer Jay-Z richten samen een fonds op met als doel om de virtuele valuta bitcoin het gangbare betaalmiddel te maken voor het internet. Dat heeft Dorsey vrijdag bekendgemaakt. De Twitter-topman, die ook oprichter is van Square, een bedrijf dat financiële diensten en mobiele betaaldiensten biedt, zei in een tweet dat hij en Jay-Z samen 500 bitcoin in hun fonds steken.
-
Chemiereus Bayer koopt claims rond Roundup af met twee miljard dollar
De Duitse chemiereus Bayer heeft een overeenkomst gesloten ter waarde van 2 miljard dollar voor het afhandelen van toekomstige claims rond de onkruidverdelger Roundup, die kankerverwekkend zou zijn. Het bedrijf en advocaten die Amerikaanse consumenten vertegenwoordigen bereikten daarover een akkoord. -
PREMIUM
Allerrijksten nog rijker, armsten nog armer
Het coronavirus heeft de ongelijkheid in de wereld flink vergroot. De vermogens van de duizend rijkste mensen zijn afgelopen jaar gegroeid. Het aantal mensen dat in extreme armoede leeft, is voor het eerst in jaren gegroeid. -
PREMIUMColumn
Wij van virusbestrijding adviseren virusbestrijding, koste wat kost
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren.