Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
klachtenregenDoor de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea.
Delen per e-mail
Het regent al weken honderden klachten over de meubelgigant, ontdekte deze site vorige week. Het gaat onder meer om producten die niet of kapot worden geleverd, terugbetalingen die achterblijven en een klantenservice die van de aardbodem verdwenen lijkt. Op basis van ruim 10.000 recensies op Trustpilot scoort het woonwarenhuis een 1,6 op een schaal van 5, een bedroevend cijfer voor een internationaal bekende keten.
Disclaimer
De Consumentenbond is op de hoogte van de situatie rondom Ikea. Een woordvoerder vond het jammer dat het bedrijf zelf geen ruchtbaarheid gaf en dat klanten via de media moesten vernemen dat er problemen speelden. ,,Ikea geeft netjes uitleg aan het AD, maar daar zijn mensen niet mee geholpen”, concludeerde een woordvoerder. ,,Waar ze wel mee zijn geholpen, is met een waarschuwing dat Ikea de service niet kan leveren zoals gewoonlijk. Iets meer uitleg op de site zou veel frustratie van klanten weg kunnen nemen.”
Aan die oproep lijkt Ikea gehoor te geven. Op de website staat nu prominent een disclaimer over de huidige situatie. ‘Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen. We hopen op je geduld en begrip’, verontschuldigt Ikea zich. Klanten die de klantenservice niet kunnen bereiken, wordt geadviseerd de website en sociale mediakanalen te bezoeken voor antwoorden op veel gestelde vragen.
Winkels open?
Ikea kijkt ongetwijfeld uit naar de persconferentie van morgen, waarbij naar verluidt wordt aangekondigd dat winkels volgende week weer open mogen voor het afhalen van bestellingen. Een definitief besluit is er nog niet. Met name de vrees voor de Britse coronavariant, die een stuk besmettelijker is dan het oorspronkelijke virus, maakt elke mogelijke versoepeling nu nog erg onzeker.
Bekijk hier al onze video’s over de lockdown:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Nu het Suezkanaal vrij is verplaatst de opstopping zich naar Rotterdam
Het Suezkanaal is weer vrij voor de scheepvaart. Maar dat betekent niet dat de problemen voorbij zijn. -
Wakker Dier boos: nog nooit zoveel vleesaanbiedingen met Pasen
Supermarkten hadden dit jaar met Pasen een recordaantal van 1026 vleesaanbiedingen in de folder. Dat meldt Wakker Dier, dat sinds 2015 alle folderaanbiedingen van de elf grootste supermarkten napluist. -
Pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter om onderbetaling
Zelfstandige pakketbezorgers slepen PostNL voor de rechter, omdat ze vinden dat ze worden onderbetaald door het post- en pakketbedrijf. De Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BPVD) is hiervoor een procedure begonnen via Pakket Post en Mailgroep Haarlemmermeer, het bedrijf van haar voorzitter Ruud Wassenaar. -
‘Frankrijk wil af van verouderde Europese begrotingsregels’
Frankrijk wil af van de begrotingsregels die gelden binnen de Europese Unie. Nu is het nog zo dat de staatsschuld niet hoger mag zijn dan 60 procent van het nationaal product. Het begrotingstekort mag maximaal 3 procent zijn. -
Video
Gemengde reacties op afhaalloket winkels: ‘Druppel op gloeiende plaat’
Winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen. Het kabinet kijkt serieus naar die mogelijkheid.
-
Eindelijk weer hoop bij horeca na oproep grote steden: 'We kunnen vandaag al beginnen’
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) reageert positief op de oproep van de vier grote steden om de terrassen en buitenruimtes snel weer te heropenen. ,,Ondernemers zien dit als een belangrijk lichtpunt”, laat voorzitter Robèr Willemsen aan deze site weten. -
PREMIUMColumn
De vrijheid om rotzooi te (ver)kopen
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
PREMIUM
Ikea overladen met klachten over slechte service: ‘Het frustreert en spijt ons’
Producten die niet of kapot worden geleverd, het achterblijven van terugbetalingen en een klantenservice die van de aardbodem verdwenen lijkt. Het regent al weken honderden klachten over Ikea. Het woonwarenhuis herkent de geschetste situatie en wijst naar de ‘ongekend hoge vraag naar producten’. ,,De huidige coronasituatie vraagt ongekend veel van onze operatie en brengt grote uitdagingen met zich mee”, meldt een woordvoerder.