KLM lost 311 miljoen euro staatssteun af na opnieuw kleine winst
KLM heeft in het eerste kwartaal een eerste aflossing gedaan van de staatssteun die het in coronatijd ontving. De luchtvaartmaatschappij kon door de stevige groei van het aantal passagiers de vliegtuigen beter vullen in de afgelopen periode en dat leidde voor het derde kwartaal op rij tot een operationele winst.
Daardoor ontstond er ruimte om 311 miljoen euro van de ontvangen staatssteun terug te betalen. KLM-topman Pieter Elbers noemt de aflossing ,,een ontzettend belangrijke stapā. ,,Het water stond ons in 2020 echt aan de lippen en we hadden geen idee hoe lang de crisis ging durenā, zegt hij. ,,Dit geeft aan dat het ergste achter de rug is.ā
KLM kreeg in 2020 voor 3,4 miljard aan leningen en kredieten waar de Staat zich garant voor stelde. Daarvan gebruikte de luchtvaartmaatschappij 942 miljoen euro.
Stevig prijskaartje
,,Die steun is heel belangrijk, maar er zit ook wel een stevig prijskaartje aanā, geeft Elbers aan. Zo moet KLM flink wat rente betalen en leveren de medewerkers loon in zolang de lening niet is terugbetaald. ,,We hopen snel verder stappen te kunnen zetten met de aflossingā, aldus Elbers die aangeeft dat de vraag naar vliegreizen sterk is.
Dat in het eerste kwartaal winst werd geboekt, geeft aan dat het herstel zich doorzette, want de eerste drie maanden van het jaar zijn traditioneel een trage periode. ,,Maar we zien dat we qua bezettingsgraad weer in de buurt komen van wat we voor de coronapandemie haddenā, zegt Elbers.
Capaciteit
Heel Air France-KLM, dat nog een verlies boekte door een min bij Air France, rekent op een capaciteit van zeker 80 procent van wat het in 2019 was in de lopende periode en zeker 85 procent in de zomer. Voor budgetdochter Transavia geldt dat er nu al meer capaciteit is dan er voor corona was. Het luchtvaartconcern denkt in het tweede kwartaal geen verlies meer te maken en in het derde een duidelijke winst te boeken.
Wat nog roet in het eten kan gooien zijn problemen op luchthavens zoals de afgelopen periode op Schiphol. ,,Dat is natuurlijk enorm frustrerend voor onze klantenā, geeft Elbers aan die herhaalt dat Schiphol er eerst alles aan moet gaan doen om de personele problemen op te lossen voor er gesproken kan worden over het schrappen van vluchten. āDat is echt te prematuur.ā
Krappe arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt herkent KLM ook, aldus Elbers. ,,We hebben begrip voor de uitdagingen, maar we moeten op zoek naar oplossingen.ā Daarbij tekent de KLM-topman aan dat de meivakantie qua drukte āheel geconcentreerdā is. ,,Tijdens de zomervakantie zijn vliegreizen van vakantiegangers over zes weken gespreid.ā
Voor Elbers zelf komt de eindstreep in zicht. Deze zomer neemt huidig NS-baas Marjan Rintel het van hem over. ,,Ik heb dertig jaar met veel plezier bij KLM gewerkt en daar ben ik dankbaar voor. Ik ben blij dat we weer uit het dal aan het klimmen zijn.ā
Bekijk hier al onze videoās over de economie:
Eens/oneens? Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op āLoginā te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
PREMIUM
Deze bedrijven profiteren van enorme drukte op Schiphol: āWe kunnen het niet meer aanā
Personeel laten invliegen, sterke drank leveren, parkeerplekken en taxiritjes: bedrijven uit het Groene Hart profiteren van de enorme drukte op Schiphol. Maar er is een keerzijde: niet iedereen kan na twee lange coronajaren aan de vraag voldoen. ,,We hebben nog maar drie taxichauffeurs over.ā -
Chaos op Schiphol: poging tot bestorming veiligheidscontrole
Boze reizigers hebben zondagavond op Schiphol geprobeerd de veiligheidscontrole te bestormen. Dat gebeurde nadat beveiligers een groot aantal wachtrijen afsloten omdat hun dienst er op zat, terwijl er nog lange wachtrijen stonden. Ook gisteren kampt de luchthaven nog met grote personeelstekorten bij de controles. -
PREMIUM
Menstruatieverlof verslechtert de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt
Nijmeegse Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf in Arnhem waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas.
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: āUw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bankā
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiƫnten die hem raken. -
PREMIUMColumn
Harold kijkt me met grote ogen aan: āWat ben ik toch ook een sukkelā
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Duizenden schadeclaims van reizigers om chaos op Schiphol
Duizenden reizigers willen geld terug voor geannuleerde of vertraagde vluchten vanaf Schiphol. In claims gespecialiseerde bedrijven Aviclaim en EUclaim kregen al duizenden verzoeken binnen om dit te doen. De ondernemingen, die tegen een vergoeding namens gedupeerden schade verhalen bij luchtvaartmaatschappijen, merken daarnaast dat reizigers nog met veel vragen zitten
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerGerrit Louter