Volledig scherm
Toestellen van KLM op een pier van luchthaven Schiphol © ANP

KLM wil af van vluchten Brussel, maar niet te snel

KLM gaat het aantal vluchten tussen Schiphol en Brussel geleidelijk aan afbouwen. De vliegmaatschappij heeft een deal met Thalys en NS gesloten om één van de dagelijkse vijf vluchten te schrappen vanaf eind maart.

De maatregel volgt na flinke kritiek vanuit de Tweede Kamer die af wil van korte, milieubelastende vliegroutes als Schiphol-Brussel. De trein is hiervoor een veel beter alternatief, menen veel fracties. Dit voorjaar werd een motie van GroenLinks aangenomen die het kabinet opriep om afspraken te maken met betrokken partijen. Ook regeringspartijen D66 en ChristenUnie stemden voor.

Nu komt KLM dus aan de kritiek tegemoet: per 29 maart verdwijnt één van de vijf dagelijkse vluchten. Daar moet het niet bij blijven. ,,KLM heeft de intentie het aantal vluchten tussen Brussel en Schiphol geleidelijk af te bouwen,” laat de luchtvaartmaatschappij vanmiddag weten. 

Om de afbouw mogelijk te maken komt er een speciale Air&Rail incheck-balie op Schiphol. KLM kijkt bovendien samen met Thalys, NS en Schiphol naar verdere verbeteringen rond de bagageafhandeling.

Profijtelijk

Ondanks dat Schiphol en Brussel slechts 150 kilometer van elkaar verwijderd liggen, namen vorig jaar bijna 280.000 passagiers het vliegtuig op de route. Die is voor KLM bijzonder profijtelijk: veel Belgen gebruiken Schiphol om over te stappen naar elders. Luchthaven Zaventem telt beduidend minder verbindingen (90 bestemmingen in 30 landen) dan de Nederlandse luchthaven, die met 327 locaties in 98 landen één van 's werelds meest uitgebreide netwerken bezit.

Hoewel KLM geen grote haast lijkt te maken met verdere afbouw van de vluchten naar Brussel, zegt de luchtvaartmaatschappij groot voorstander te zijn van de trein voor korte afstanden ‘zolang het treinproduct een volwaardig alternatief is qua snelheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reiziger’. 

Tekst gaat verder na de foto

Volledig scherm
De KLM wil meer Belgische passagiers met de Thalys van en naar Brussel krijgen. © Getty Images

Beperkte ruimte Schiphol

De reductie is mede in KLM's belang nu de maatschappij kampt met beperkingen van het aantal beschikbare slots op Schiphol. De luchthaven barst uit zijn voegen en zit aan zijn jaarlijkse limiet van 500.000 vluchten. ,,Door korte-afstandsvluchten te vervangen door treinverbindingen kunnen schaarse slots worden ingezet voor het ontsluiten van lange afstandsbestemmingen.”