Volledig scherm
Hello Kitty. © Photo News

Maker Hello Kitty door Brussel afgestraft: boete van 6,2 miljoen euro

Brussel heeft het Japanse bedrijf achter Hello Kitty, Sanrio, een boete van ruim 6,2 miljoen euro opgelegd. Volgens de Europese Commissie heeft het bedrijf handelaren beperkingen opgelegd in Europa bij de verkoop van spullen met de afbeelding van het figuurtje erop. 

Europese consumenten hebben mogelijk elf jaar lang te veel betaald, concludeert Brussel. Sanrio stond het verkopers in bepaalde landen niet toe om tassen, mokken, beddengoed, speelgoed en andere producten met Hello Kitty aan te bieden in sommige Europese landen. 

,,Deze beslissing moet het mogelijk maken dat consumenten weer kunnen profiteren van het grootste voordeel van de eenheidsmarkt in Europa: de mogelijkheid om in heel Europa rond te kijken naar de beste aanbiedingen”, aldus Eurocommissaris Margrethe Vestager (mededinging). 

Sanrio heeft ook de rechten op andere, minder bekende, figuurtjes als Little Twin Stars en ChocoCat. De Japanners kregen een korting van 40 procent op de boete, omdat het bedrijf goed meewerkte aan het onderzoek naar de verboden praktijken. De Europese Commissie opende het onderzoek twee jaar geleden. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’