Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Moederbedrijf Miller & Monroe vraagt uitstel van betaling aan

Winkelconcern Vidrea Retail heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat meldt de directie. Het bedrijf is de uitbater van mode- en lifestylewinkelketen Miller & Monroe, dat 72 vestigingen heeft in Nederland en 160 in Duitsland. In totaal werken er 550 mensen.

Vidrea is naar eigen zeggen in moeilijkheden gekomen door financiële problemen bij het Duitse zusterbedrijf, waardoor betalingen aan Vidrea uitbleven. Aan het Duitse zusterbedrijf is afgelopen maand een uitstel van betaling verleend. Als gevolg hiervan kon de Duitse zusteronderneming niet aan haar verplichtingen aan Vidrea voldoen. 

Het bedrijf wijst ook met de beschuldigende vinger naar negatieve berichten in de media vorige maand over de financiële problemen. Daardoor eisten meerdere leveranciers vooruitbetaling en zette uiteindelijk huisbankier ABN AMRO de kredietvoorziening stop.

Vidrea hoopt een faillissement af te wenden en houdt de winkels voorlopig open.

Charles Vögele

Vidrea Retail nam in 2017 modewinkelketen Charles Vögele over, dat failliet ging. Ruim zeventig van de bijna honderd voormalige Vögele-vestigingen in Nederland gingen verder onder de naam Miller & Monroe. De winkels werden omgevormd tot een breder concept onder een nieuwe naam voor dezelfde doelgroep, met naast mode ook onder meer kussens, vazen en andere lifestyleproducten voor in huis. De keten richt zich vooral op 40-plussers.

Ook failliete modeketens als Witteveen en Men at Work werden omgebouwd tot Miller & Monroe. Modeorganisatie Bonita werd onlangs aangekocht.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’