Volledig scherm
Postbezorgers van PostNL aan het werk in het centrum van Amsterdam. Steeds meer pakjes worden bezorgd in de stad. Foto ; Sabine Joosten © Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Na vliegschaamte is er nu bezorgschaamte: ‘Haal online aankoop voortaan zélf af’

Nederlanders moeten extra gaan betalen als ze online bestelde producten thuis laten bezorgen. Zo kan de wildgroei aan online bezorgers worden tegengegaan, claimen Amsterdamse winkeliers verenigd in MKB Amsterdam. 

Het is in toenemende mate een plaag in de hoofdstad en grote steden. Met de alsmaar stijgende populariteit van webshoppen rijden er steeds meer koeriers door het centrum. Of scheuren. De trend wordt versterkt doordat bestelbusjes en vrachtwagens steeds kleiner worden: om milieuredenen en de wens om grote voertuigen te weren.

Nadat eerder Veilig Verkeer Nederland al alarmsloeg over tientallen bestelbusjes per dag in woonstraten, luiden nu hoofdstedelijke winkeliers de noodklok. ,,Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd,” zegt Guido Frankfurther van MKB Amsterdam. 

Tsunami aan bezorgbusjes

Quote

Het is niet normaal om een koptele­foon of spijker­broek thuis te laten bezorgen

Guido Frankfurther, MKB Amsterdam

Na ‘vliegschaamte’ introduceren Amsterdamse winkeliers een nieuw woord: ‘bezorgschaamte’. ,,Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn appartementencomplex dagelijks worden afgegeven... Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.”

Om een tsunami aan bezorgbusjes, bakfietsen en e-bikes te voorkomen, moeten consumenten hun bestelling daarom afhalen bij de Albert Heijn, Primera of ander pakketpunt. Of nog beter: ze gaan gewoon weer naar een fysieke winkel. ,,Het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren,” meent Frankfurther.

MKB Amsterdam wil dat consumenten korting krijgen als ze een online bestelling afhalen en meer betalen als ze het gekochte toch thuis laten bezorgen. ,,Zo creëer je een prikkel voor gedragsverandering.”

Frankfurther betwist dat het voorstel een verkapte manier is om mensen naar gewone winkeliers te leiden. ,,Het is ingegeven vanwege de steeds slechtere bereikbaarheid van de binnenstad. Maar het pleidooi voor gewone winkels komt er wel bij. Die staan onder druk.”

Volledig scherm
Een elektrische bakfiets waarmee post gehaald en bezorgd kan © Wiebe Kiestra/PostNL

‘Welkom in de 21ste eeuw’

Quote

De overlast van online bezorgers is veel kleiner dan wordt gedacht

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org

Webwinkeliers zien niets in het voorstel van de Amsterdamse detailhandel. ,,Welkom in de 21ste eeuw zou ik zeggen,” reageert Wijnand Jongen, directeur van belangenclub Thuiswinkel.org. ,,Nederlanders willen de keuzevrijheid om te kopen wanneer op de dag ook. Webshops ontzorgen en maken het leven veel gemakkelijker.”

Volgens Jongen wordt de overlast van koeriers schromelijk overschat. Hij wijst op cijfers van lector citylogistiek Walther Ploos van Amstel, waaruit blijkt dat van de miljoen bestelauto's slechts 50.000 pakketten bezorgen. Die zorgen daarmee voor hoogstens 4 tot 5 procent van de vrachtbewegingen in de binnenstad en 1 procent van de CO2-uitstoot. ,,De perceptie is duidelijk anders dan de realiteit.”

Thuiswinkel erkent desalniettemin dat het aantal bezorgauto's, busjes en koeriers snel toeneemt. Vorig jaar kochten we voor bijna 24 miljard euro online en de rek is er nog lang niet uit. ,,Je zou grote hubs langs de steden kunnen inrichten en vervolgens bezorgers als PostNL, DHL en UPS laten samenwerken. Die kunnen dan pakketjes in één gezamenlijk voertuig laten bezorgen.”

Milieuzones

MKB Amsterdam wil komende tijd in gesprek over het idee met de lokale politiek. ,,Extra betalen voor thuis bezorgen is waarschijnlijk alleen landelijk te regelen, maar het stadsbestuur kan wel degelijk veel doen. Dat zie je ook bij het instellen van milieuzones.”

De winkeliers krijgen steun van MKB Nederland. De belangenclub levert kritiek op het huidige Amsterdamse beleid. ,,Winkeliers moeten goed bereikbaar zijn voor klanten en bevoorrading,” meent woordvoerster Laetitia Gruwel. ,,Voor consumenten behoren er voldoende parkeerplekken beschikbaar te zijn. De plannen van het Amsterdamse college om de stad autoluw te maken en parkeerplaatsen te schrappen, helpen dan niet.” 

Poll

Pakketje ophalen bij een pakketpunt...

  • Geen probleem (55%)
  • Onzin (45%)
23898 stemmen

In dit college van de Universiteit van Nederland bespreekt Tom van Woensel de logistiek achter de pakketbezorging, en hoe dat straks nóg sneller kan:

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’