Nieuwe beelden vertrek Pioneering Spirit

's Werelds grootste werkschip Pioneering Spirit is vanmorgen in alle vroegte uit de Rotterdamse haven vertrokken. Het 382 meter lange en 124 meter brede gevaarte zette zich rond 5.30 uur in beweging in de Prinses Alexiahaven bij de Maasvlakte. 

Volledig scherm
© Allseas

Bij de ingang van Future Land op de Maasvlakte stond rond half vijf 's nachts al een grote groep mensen in de rij om een plekje te bemachtigen op de rondvaartboot, die 's werelds grootste werkschip zou doen uitgeleide.

,,Ik wilde heel graag op tijd zijn om het schip te zien vertrekken'', zei Jan Verwolf. Hij had om drie uur 's nachts zijn wekker gezet om de Pioneering Spirit te zien vertrekken. ,,Het is een prachtig uitzicht. Hiervandaan heb je een mooi overzicht op goede hoogte, dus kunnen we het schip goed volgen.''

Twee boegen

Het schip voer via het Yangtzekanaal en het Beerkanaal, langs Hoek van Holland, de Noordzee op. De eerste klus voor het werkschip is het ontmantelen van een boorplatform bij Noorwegen.

De Pioneering Spirit van het maritieme bedrijf Allseas uit Delft heeft twee boegen. Zo kan ze de booreilanden omvatten. Grote grijparmen pakken de werkeilanden beet en tillen die van hun plek. Geen enkel ander schip kan dit op deze manier. Allseas verwacht dat het demonteren van booreilanden zo veel sneller kan. De tilconstructie is sterk genoeg om zes Eiffeltorens in een keer te heffen.

Volledig scherm
Ontspannen kan in de recreatieruimte. Met wifi, tafelvoetbal en een alcoholarme bar © Milan Rinck

Precisiewerk

Volledig scherm
De buik van het schip telt vier megahaspels,alle voorzien van 5 kilometer staalkabel. © Milan Rinck

De Pioneering Spirit, voor 2,6 miljard euro gebouwd, kan ook olie- en gaspijpen leggen op de zeebodem. Omdat ze voor precisiewerk op zee is gebouwd, kan deze reus zonder sleepboten manoeuvreren in de haven. Nu dit schip aan het werk gaat, komt een droom van Allseas-directeur Edward Heerema uit. Hij werkte decennia aan het ontwerp. De eerste schetsen dateren van begin tachtiger jaren. De bouw begon in 2007 in Zuid-Korea. De laatste anderhalf jaar lag het voor de afbouw bij de Maasvlakte. 

Oorspronkelijk is het schip vernoemd naar Heerema's vader Pieter Schelte, maar vanwege diens omstreden oorlogsverleden is het uiteindelijk Pioneering Spirit gedoopt. De naam verwijst naar de pioniersgeest van Pieter Schelte Heerema, die als ondernemer in de offshore onder meer beton zo innoveerde dat er bruggen mee te construeren zijn. Het schip telt 571 opvarenden. Bijna allemaal mannen. Aan boord zijn slechts vier vrouwen. 

Na het ontmantelen van het Yme-platform voor de Noorse kust komt de Pioneering Spirit nog eens terug naar Rotterdam. Daar zullen nog eens vier armen op het schip worden gemonteerd, waarmee het volgend jaar de Shell Brent Delta-platformen kan afbreken.

Volledig scherm
© Tim van Hengel