NS vreest voor verlies bij harde Brexit
De Nederlandse Spoorwegen zijn benauwd voor een harde brexit. Het bedrijf heeft honderden miljoenen geïnvesteerd in het land maar verdient er nauwelijks iets.
,,Als het echt een harde brexit wordt, dan kunnen we te maken krijgen met twee jaren van negatieve groei’’, zegt financieel directeur Bert Groenewegen van NS. En het is al zo moeilijk om geld te verdienen met treinen rijden in het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen jaar boekte NS-dochter Abellio 2,5 miljard euro omzet in het Verenigd Koninkrijk terwijl de nettowinst een schamele 26 miljoen euro was. Ter vergelijking: op de 3,1 miljard euro die NS in Nederland omzette werd netto 95 miljoen euro verdiend. Afgelopen jaar was volgens Groenewegen veruit het slechtste jaar qua buitenlandse inkomsten sinds NS over de grens onderneemt.
Van de vijf concessies die NS in het Verenigd Koninkrijk heeft, lijden er twee verlies. Dat komt met name omdat de groei van het aantal reizigers in Engeland tegenvalt, terwijl daar bij de prijs van de concessie geen rekening mee was gehouden. De Britten beleven barre economische tijden met de brexit in het vooruitzicht, er is nauwelijks nog economische groei. ,,En de Britten hebben thuiswerken ontdekt’’, zegt Groenewegen. Dat scheelt ook in het aantal passagiers. ,,Brexit kan het personenvervoer verder onder druk zetten en dat kan het resultaat van NS schaden.’’
De Nederlandse Spoorwegen zijn sinds 2003 actief in het buitenland, met name in het Verenigd Koninkrijk. Die internationale expansie werd destijds noodzakelijk geacht door de bedrijfstop. NS zou er kunnen leren, klaar zijn voor het Europa van de toekomst en de buitenlandse winst zou goed zijn voor de Nederlandse reizigers.
Groenewegen wil niet zeggen of hij nu de Engelse poot het liefst zou verkopen. ,,We kunnen er niet zomaar weg. Het is bijna onmogelijk om te vertrekken. Bovendien er zijn geen kopers te vinden in de huidige markt.’’ De contracten met de Britten lopen tot in het volgende decennium.
Goed treinjaar
De buitenlandse zorg is een van de weinige schaduwpunten in het jaarverslag. ,,2018 was een ongelooflijk goed treinjaar’’, stelt topman Roger van Boxtel. ,,We behoren tot de beste treinbedrijven ter wereld.’’ De cijfers geven hem, althans voor de treinactiviteiten in Nederland, gelijk. Treinen rijden beter op tijd. Reizigers hebben in de spits iets meer kans op een stoel (95,1 procent). En de nettowinst verdrievoudigde bijna tot 116 miljoen euro. Alleen de HSL blijft een zorgenkindje. Door een softwarebug waren er in het laatste kwartaal van 2018 en begin dit jaar nog minder treinen op tijd dan anders. Over heel het jaar reed 82,5 procent van de treinen op tijd, een procent minder dan in 2017. NS test nu een aangepaste softwareversie in de hoop dat de punctualiteit verbetert. Ondanks de uitval en het te laat komen zijn reizigers wel positiever dan voorheen. 83 procent van de reizigers geeft het reizen met de snelle treinlijn een 7 of hoger. In 2017 was dat nog 77 procent. De reizigersgroei tussen Schiphol en Rotterdam was met 15 procent fors hoger dan elders. De keerzijde is dat de kans op een zitplaats iets daalde.
Huiskamers
NS wil de kwaliteit van de treinreis komende jaren ook verbeteren door de aloude stationsrestauratie op kleinere stations in ere te herstellen. Stationshuiskamer worden ze voortaan genoemd. Reizigers kunnen er een kop koffie kopen, gebruik maken van wifi en comfortabel op de trein wachten. ,,We willen af van de wegwaaistations’’, zegt Van Boxtel. Er moet ook een toilet komen dat vaak en grondig schoongemaakt wordt. Dit jaar worden negen huiskamers geopend, onder andere in Tiel, Emmen en Boxtel. In 2021 moeten er 35 stationshuiskamers geopend zijn. Binnen drie jaar krijgen 92 stations bovendien moderne en schone wc’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
Economische groei Nederland na drie kwartalen tot stilstand gekomen
De economische groei in Nederland is na drie kwartalen tot stilstand gekomen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is in de eerste drie maanden van dit jaar niet gegroeid, maar ook niet gekrompen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
PREMIUMColumn
Het is niet haar leeftijd die de zoektocht naar een baan bemoeilijkt, maar haar mindset
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen.
-
PREMIUM
Slechte omstandigheden voor flitsbezorgers: ‘Manager stelde voor te doen alsof ongeluk nooit was gebeurd’
Radical Riders is nu een half jaar in de lucht. De vakbond zet zich in voor koeriers en flitsbezorgers. En dat blijkt hard nodig. In korte tijd zijn er al meerdere inzamelingsacties gehouden voor koeriers die na een fietsongeluk grotendeels hun inkomen verloren hebben. ,,De rode draad: het recht om ziek zijn wordt geschonden.’’ -
PREMIUMColumn3
Op een recessie heb je geen grip, maar je kunt je er wel tegen wapenen
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
PREMIUM
In Frankrijk staan telefoons bij campings en hotels roodgloeiend: ‘Aantal reserveringen stijgt enorm’
Het was twee jaar crisis voor ’s werelds populairste vakantiebestemming. Maar Frankrijk blijft Frankrijk: een toeristenmagneet. Parijse hotels zitten vol, de reserveringen bij campings stromen binnen.