Ondanks inflatie en tegenacties weer forse koopwoede op Black Friday: 300 miljoen meer omzet
Koopjesfestijn Black Friday heeft dit jaar tot een ongekende koopwoede geleid. Er werd voor ruim 300 miljoen euro meer verkocht dan op een normale vrijdag.
Dat blijkt uit data van Betaalvereniging Nederland. Vooral online gingen de Nederlanders los. Betaalvereniging Nederland turfde 55 procent meer online betalingen en een 70 procent hogere omzet dan op een normale vrijdag. In de winkels werd 15 procent meer gekocht dan op een reguliere vrijdag.
In vergelijking met 2019, het laatste jaar zonder corona, is er online vaker (+ 60 procent) en voor meer geld (+ 85 procent) afgerekend op Black Friday. Aan de fysieke toonbank liggen dit jaar het aantal pinbetalingen en de pinomzet ruwweg 5 procent lager dan in 2019. ,,In coronatijd verschoof Black Friday naar online en we zijn dat dus blijven doen’’, zegt Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland.
In fysieke winkels werd dit jaar op Black Friday naar schatting 20,5 miljoen keer met pinpassen en creditkaarten afgerekend, voor een totaalbedrag van ongeveer 588 miljoen euro. Online werden naar schatting 6,43 miljoen creditkaart- en iDEAL-betalingen afgehandeld, voor een totaalbedrag van ongeveer 550 miljoen euro. Dat is niet allemaal Black Friday-omzet. Er zitten ook normale betalingen en tikkies bij.
Oorspronkelijk was Black Friday een Amerikaanse koopjesdag in fysieke winkels, voordat webwinkels bestonden. Daarom werd door Amerikaanse webwinkels Cyber Monday bedacht, als online tegenhanger van Black Friday. Inmiddels profiteren webwinkels dus meer dan fysieke winkels van Black Friday.
Black Week
Betaaldienstverlener Klarna meldt ook een recordaantal onlineverkopen op Black Friday. En niet alleen vrijdag, heel de week werd er meer verkocht.
Volgens Klarna was er al een piek in de verkoop te zien bij de start van ‘Black Week’, op de maandag voor koopjesfestijn Black Friday. Toen verkochten webshops 40 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. Op Black Friday zelf lagen de verkopen 28 procent hoger, maar in absolute aantallen was Black Friday op jaarbasis wel de populairste koopjesdag van het jaar.
,,Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen”, vertelt directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen. ,,Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.’’
Ook creditcarduitgever ICS zag een stijging in het aantal transacties, zowel gedurende de week als op Black Friday zelf. Opvallend daarbij is dat consumenten minder kochten bij Nederlandse webshops in vergelijking met vorig jaar. Met name webshops uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bleken populair.
Protest
De dag om koopjes te scoren is inmiddels ook een dag voor bedrijven om zich te profileren. Ketens als Dille & Kamille en Beversport deden ‘principieel niet mee’ en waarschuwden voor ‘overconsumptie'. Veel hebben deze protesten gezien de recordomzet niet uitgehaald.
D66 maakte een koppeling met het eigen plan voor een nieuwe ecolabel voor kleding. De politiek partij noemde Black Friday een ‘gitzwarte dag voor onze aarde’. ,,Het is erop gericht dat wij als consumenten nóg meer gaan kopen, en dat zorgt ook voor een hogere, vervuilende productie. We moeten tegen die stroom in en goed met onze aarde omgaan. Black Friday zou van mij eigenlijk Green Friday moeten zijn”, meldde kamerlid Kiki Hagen.
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoge energiekosten nekken familiebedrijf na 70 jaar: ‘Ik wist niet hoe ik het mijn vader moest vertellen’
Slingers in de zaak kondigen nog vrolijk de feestdagen en de jaarwisseling aan. Maar voor bakkerij De Gangmaker, dat woensdagavond de sluiting van vier zaken aankondigde, is het bepaald geen happy newyear. -
PREMIUMAchtergrond
Sinds paar jaar zagen ze bij Philips het licht, maar toen was het al te laat...
De slaapapneu-affaire stortte Philips in een diepe crisis, waardoor miljarden euro’s in rook opgingen. Is Philips nog wel een bedrijf om trots op te zijn? -
Moederbedrijf Google schrapt wereldwijd 12.000 banen
Alphabet, het moederbedrijf van techconcern Google, schrapt wereldwijd zo’n 12.000 banen. Dat schrijft topman Sundar Pichai in een e-mail aan het personeel. Het aantal staat gelijk aan ongeveer 6 procent van het personeel. -
PREMIUM1
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Operationeel directeur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’
Operationeel directeur van Schiphol Hanne Buis legt haar bestuursfunctie bij de luchthaven per 1 februari neer. Er zou met de raad van commissarissen een ‘verschil van inzicht’ over de ‘operationele aansturing van de luchthaven’ zijn dat niet te overbruggen is. Deze week leek Schiphol de problemen met bagage en lange rijen voor de korte termijn opgelost te hebben.
-
PREMIUM2
Aandelen, vastgoed en crypto: 2022 was op alle terreinen een rampzalig beursjaar
Dat het moeilijk zou worden het fantastische beursjaar 2021 te overtreffen was duidelijk. Maar dat 2022 op alle terreinen een rampzalig beursjaar zou worden, dat was ook weer niet voorzien. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen.
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnton Rombouts
Jacobus Nicolaas
Anton Rombouts