Opnieuw klinkende cijfers Action; klanten kwamen in 2022 vooral voor plaids en kaarsen
Al tijden behoort Action tot de snelst groeiende winkelketens van Europa. Ook vorig jaar bevestigde de discounter die status. In 2022 werden maar liefst 280 nieuwe winkels geopend: een record. De omzet steeg met 30 procent naar 8,9 miljard euro. Het bedrijf nam 8000 nieuwe mensen aan.
Uit het laatste jaarverslag blijkt opnieuw dat Action (in 1993 als een klein winkeltje in Enkhuizen begonnen) een daverend succes is. De operationele winst kwam vorig jaar uit op 1,2 miljard euro. De winkelketen zag eerder al meer klanten komen voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep en toiletpapier. Nu blijken klanten ook bij ieder bezoek meer geld uit geven. Action zegt dat met name producten die zijdelings te maken hebben met de hoge energieprijzen (plaids en kaarsen) populair waren het afgelopen jaar.
Action lijkt ook te profiteren van inflatie en hoge prijzen. Daarover zei topvrouw Hajir Hajji eerder: ,,Ik denk dat discount niet meer iets is om je voor te schamen, maar iets wat volledig is geaccepteerd. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. We hebben vriendelijk personeel en steeds betere winkels.”
Volop lof
Daarvoor krijgt Action volop lof. ,,Action is de succesvolste retailformule die Nederland sinds lange tijd heeft voortgebracht’’, zegt bijvoorbeeld Dirk Mulder, detailhandel-specialist bij ING. Volgens hem is het voor veel bedrijven moeilijk om van een Nederlands concept een internationaal succes te maken, zoals bij Action wel lukt. ,,Klanten worden continu verrast. En Action is uiterst efficiënt in bijvoorbeeld logistiek en de bouw van hun winkels. Op die manier kunnen ze relatief snelle groei realiseren.’’
Ter illustratie: een winkel in Rotterdam is op precies dezelfde manier ingericht als in Milaan, zodat weinig tijd en energie verloren gaan aan randzaken. Bovendien koopt Action met gigantische volumes tegelijk in. Topvrouw Hajji daarover: ,,Bij ons doen we de inkoopprijs maal 1 of 2, waar dat bij andere winkels keer 6 is. Als we een product niet voor de laagste prijs kunnen inkopen, doen we dat ook niet. Die chocoladereep kan vandaag wel in de winkel liggen, maar morgen misschien niet. Klanten weten dat van ons en accepteren dat.”
Bedreigingen
Desondanks ziet Mulder ook bedreigingen, met name op het gebied van digitalisering; klanten kunnen bij Action niet online winkelen. ,,Daar kiezen ze bewust voor, dat is aan de ene kant ook logisch. Action werkt met kleine marges, waardoor bezorging snel te duur wordt. Aan de andere kant zijn er concurrenten als Zeeman die er wel mee zijn begonnen.’’
In wat Mulder ‘consumentisme’ noemt, ziet Mulder een tweede probleem. ,,Mensen worden altijd verrast door een lage prijs, maar daardoor kopen klanten ook spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze gooien het na een paar keer misschien wel weg. Dat laat een milieuafdruk achter, en je kunt je afvragen of we daar niet wat van moeten vinden.’’
Action zelf zegt dat door die lage prijzen, ook mensen met lage inkomens aan bijvoorbeeld speelgoed kunnen komen. ,,Daar zit wel een kern van waarheid in, maar de klantengroep van Action wordt steeds groter. Iedereen maakt er gebruikt van; dat werpt vragen over duurzaamheid op.’’
Bij het laatste jaarverslag kondigt Action desondanks aan de eigen klimaatdoelstellingen aan te scherpen. De datum waarop 100 procent van Actions hout en katoen duurzaam moet zijn ingekocht wordt vervroegd: voor katoen is de streefdatum nu 2023, voor hout 2024. Voor het einde van 2024 zijn alle winkels van het gas af.
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
4
Recessie dreigt in Europa, maar Nederlandse economie is ‘niet kapot te krijgen’
De Nederlandse economie is opmerkelijk robuust. De groei valt weliswaar flink terug, maar van een recessie is geen sprake. -
PREMIUMMet quiz
Een onderbroek, een theedoek of een liter diesel: wat koop je nog voor 2 euro?
Benzine en diesel gingen vorig jaar door de ‘magische grens’ van 2 euro per liter. Paprika’s en bloemkolen in de supermarkt intussen ook. De inflatie steeg in februari naar 8 procent, aldus het CBS vorige week. Kortom, alles is en blijft duur. Wat kun je eigenlijk nog wél kopen voor 2 euro? -
Winkeliers zetten ruim 5 procent meer om in april, vooral door hogere prijzen
Winkeliers hebben in april 5,3 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De groei komt vooral door de hogere prijzen, aangezien het totale verkoopvolume met 4,8 procent daalde. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.
-
PREMIUM
‘Nog dit jaar eerste schip met groen waterstof in Rotterdamse haven’
-
-
-
PREMIUM2
Niet aansprakelijk voor chaos door drukte? Top van Schiphol moet zich bij de rechtbank melden
Topmanagers van Schiphol moeten zich volgende maand verantwoorden bij de rechtbank in Haarlem over hun rol bij de druktechaos op de luchthaven vorig jaar. Een groep luchtvaartmaatschappijen wil zo de miljoenenschade die ze hebben geleden, alsnog vergoed krijgen. Schiphol wijst tot nu toe alle aansprakelijkheid af.Luchthaven Schiphol, Amsterdam -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige.