Volledig scherm
Philips heeft de Amerikaanse technologiebedrijven Garmin en Fitbit voor de rechter gesleept. © EPA

Philips klaagt Fitbit en Garmin aan

Zorgtechnologieconcern Philips heeft de Amerikaanse technologiebedrijven Garmin en Fitbit voor de rechter gesleept. Die bedrijven gebruiken in hun producten technologie van Philips zonder daarvoor te betalen, stelt het bedrijf.

Het gaat in de twee patentzaken om technologie die is verwerkt in meerdere apparaten waaronder zogeheten wearables, accessoires zoals smartwatches en fitnesstrackers. Garmin en Fitbit verdienen honderden miljoenen dollars per jaar met de verkoop van dit soort gadgets. Philips stelt in de rechtbankdocumenten dat de apparaten niet goed zouden werken zonder de technologie van het Nederlandse bedrijf. 

De rechtszaken draaien onder andere om technologie voor GPS, beveiliging van persoonlijke data en internetverbindingen voor wearables met bijvoorbeeld de smartphone. Philips verkoopt een eigen smartwatch, de Actiwatch, en ontwikkelt dergelijke technologieën ook voor volgsystemen voor patiënten.

Fitbit zou zich al sinds zijn oprichting in 2007 schuldig maken aan ongeoorloofd gebruik van Philips-patenten, onder andere met smartwatches als de Surge, Charge en Flex. Bij Garmin zouden de patentschendingen zijn begonnen in 2014, toen het bedrijf zich op de markt voor wearables richtte wegens kelderende verkopen van navigatie-apparatuur.

Philips wil nu bij rechters in Boston en Californië afdwingen dat de twee bedrijven alsnog een licentie kopen voor zijn patenten. Daarnaast eist het bedrijf een schadevergoeding voor de patentinbreuken.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’