Volledig scherm
© ANP

Rekening in café of restaurant gaat volgend jaar flink omhoog

Wie in het nieuwe jaar uit eten gaat of een bezoekje brengt aan de kroeg, zal dieper in de buidel moeten tasten. Door de verhoging van het lage btw-tarief verwacht het Economisch Bureau van ING een prijsstijging van ruim 4 procent. 

Horecaondernemers staan volgend jaar voor de keuze: rekenen zij de verhoging van het lage btw-tarief van 6 procent naar 9 procent direct door in de prijzen van hotelkamers, maaltijden en drankjes óf gaan ze interen op hun marge. Economen van ING zijn ervan overtuigd dat de ondernemers in de meeste gevallen zullen kiezen voor dat eerste.

En dat gaat de consument merken. De prijzen in de horeca zullen met ruim 4 procent stijgen én dat is sterker dan gebruikelijk, aldus ING. Van die prijsstijging is naar verwachting 1,8 procentpunt het gevolg van de btw-verhoging. ,,Omdat het economisch voor de wind gaat, zullen Nederlanders zich evenwel niet massaal laten afschrikken door een hogere rekening’’, verwacht econoom Thijs Geijer. Tegelijkertijd denkt hij dat het de groei van het  aantal verkochte maaltijden en consumpties wel iets zal drukken.

Al met al gaat ING ervan uit dat de omzet in de horeca volgend jaar iets minder hard zal groeien dan dit jaar. Dit jaar groeide de sector met 5 procent, volgend jaar schatten ze de groei op 2 procent. Sectoreconoom Geijer: ,,De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken blijft ongekend populair.’’ Wat de groei vooral remt is het oplopende personeelstekort. Een op de drie ondernemers noemt het tekort aan handjes als grootste belemmering.

Buitenlandse gasten 

Verder signaleert ING in zijn nieuwste onderzoek dat de hotellerie zich steeds meer richt op buitenlandse gasten. Die zijn inmiddels de belangrijkste doelgroep. Binnen het totaal aantal hotelovernachtingen vertegenwoordigen zij 55 procent. Dit jaar bezochten voor het eerst meer dan 19 miljoen toeristen ons land. Door de groei van de wereldbevolking en de welvaart is Nederland hard op weg naar meer dan 20 miljoen internationale toeristen in 2020. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’