Volledig scherm
De sleepboot Svitzer Marken bij IJmuiden. © Wikimedia Commons

Staking bij sleepbedrijf: hinder voor scheepvaartverkeer

Werknemers van sleepbedrijf Svitzer in IJmuiden hebben sinds 12.00 uur vanmiddag het werk neergelegd. De sleepboten van het concern liggen aan de ketting, waardoor veel inkomend en uitgaand scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal niet begeleid wordt. 

De 63 werknemers eisen dat ze betaald worden voor alle gewerkte uren. De staking is de zesde in hun strijd voor een rechtvaardige cao. Vakbonden FNV Havens en Nautilus International noemen de eisen van de sleepbootbemanningen ‘meer dan gerechtvaardigd'.

Svitzer verkeerde in 2014 in een financiële crisis. Om het bedrijf te redden, was het personeel bereid om gemiddeld 8,5 uur per week extra te werken zonder dat deze uren betaald werden, meldt FNV Havens. ,,Inmiddels echter schrijft het bedrijf weer zwarte cijfers. Daarom eisen de werknemers dat de extra gewerkte uren vanaf nu wel worden uitbetaald”, aldus een woordvoerster van de FNV.

Svitzer heeft een cao-bod gedaan van vijf jaar, waarin de lonen elk jaar met 1 procent stijgen. Maar de werknemers wijzen dit af. De FNV-woordvoerster zegt dat als Svitzer niet over de brug komt met de uitbetaling van de extra uren, de acties alleen nog maar intensiever zullen worden.

Hinder

De Svitzer-werknemers zijn zich ervan bewust dat het scheepvaartverkeer hinder ondervindt van de werkonderbrekingen. ,,Maar door de aanhoudende weigering aan de kant van het bedrijf, rest de werknemers niets anders dan actie te voeren en indien nodig de acties verder op te voeren”, verklaarde Jos Hilberding van Nautilus International eind april tegenover Transport Online. ,,Het is te zot voor woorden dat werknemers in loondienst bij dit sleepvaartbedrijf, actie moeten voeren om betaald te worden voor uren die zij werken.’’

  1. Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht
    PREMIUM

    Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht

    Albert Heijn is nog altijd de onbetwiste nummer één, maar voelt de hete adem van Jumbo in de nek. Het Brabantse familiebedrijf opent tientallen winkels per jaar en kaapte en passant de deal met Hema voor de neus van AH weg. Moeten ze in Zaandam vrezen voor de sneltreinvaart waarmee Jumbo de supermarktwereld onveilig maakt of is de voorsprong van de marktleider niet meer in te halen? ,,De strijd gaat nog wel even door. Zonder omvang geen macht, kleinere ondernemers gaan eraan ten onder.’’