Volledig scherm
PREMIUM
IJsjes van Solero zijn later dit jaar zonder plastic verpakking te koop. © unilever

Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt

Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’

Het zeep- en voedingsbedrijf (vierhonderd merken, actief in 190 landen) heeft toegezegd dat in 2025 100 procent van zijn plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Daarnaast wil het concern dus veel minder plastic gebruiken om het groeiende afvalprobleem en daarmee het verwoestende effect op de flora en fauna in de zee, aan te pakken. Hoe doen ze dat?