‘Touringcarbedrijven pas in 2023 hersteld van coronaklap’
Nederlandse touringcarbedrijven staan al elf maanden letterlijk stil. Ze snakken naar het einde van corona. 40 procent vreest voor het voortbestaan. ,,En we zijn pas halverwege de crisis.’’
Delen per e-mail
Half maart kwamen de 3900 bussen van de 440 Nederlandse touringcarbedrijven, veelal familiebedrijven, abrupt tot stilstand. Weg waren de toeristen. Schoolreisjes werden geschrapt. Ritten voor Flix-bus verdwenen. Congressen werden een voor een afgeblazen. Bedrijfsuitjes gingen niet door. Busvakanties werden geannuleerd. En dat allemaal op het moment dat het geld voor een heel jaar verdiend moest worden, want touringcarondernemingen zijn seizoenbedrijven. De bulk van het geld wordt verdiend tussen april en oktober.
Romain Spauwen van de Spauwen Travel Group in Valkenburg zegt dat het ‘ondernemen’ plaats heeft gemaakt voor ‘overleven’. ,,Ik ben de derde generatie in het familiebedrijf. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt. Er staan hier 40 touringcars van 270.000 euro per stuk en die staan voor meer dan de helft stil. Onze omzet is met 80 procent gekelderd. We hebben afscheid moeten nemen van 55 van de 125 medewerkers. Iedere flexwerker is weg. Een aantal heb ik kunnen detacheren bij een transportbedrijf.’’
Verbazend
De nood is hoog, kreeg koningin Máxima gisteren tijdens een digitaal werkbezoek te horen. ,,Ze was er om ons een hart onder de riem te steken en onze situatie voor het voetlicht te brengen’’, zegt directeur Ruud van der Marel, de vierde generatie van familiebedrijf Snellevliet in Alblasserdam. Zijn situatie is niet veel anders dan die bij zijn collega in Limburg. ,,Wij hebben iets van de omzet kunnen houden, omdat we veel school- en zwemvervoer doen. Gemeenten zijn een deel van de rekening blijven betalen om te zorgen dat we er straks nog zijn. Wij zitten op zo’n 60 procent omzetverlies. Elf maanden lockdown: het is verbazend dat we hier nog zitten met z’n allen.’’
Komt het personeel terug als ik weer werk heb?
Volgens branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer zijn de steunmaatregelen niet aangepast aan het seizoenskarakter. Zo werd bij de eerste regeling de omzet in de eerste drie maanden van 2019 gebruikt om de hoogte van de steun te bepalen, en dat zijn uitgerekend de drie maanden dat de minste omzet wordt geboekt. ,,Bovendien was de maximale vergoeding toen 50.000 euro, dat is één maand de leasekosten van de bussen’’, zegt Van der Marel. De nood bij veel bedrijven is zo hoog dat KNV denkt dat 40 procent van de bedrijven stopt, failliet gaat of afgeslankt doorgaat.
Van der Marel: ,,De grote vraag die bij ons leeft is: komen de flexwerkers weer terug als ik weer werk heb? We doen er alles aan om contact te houden. Ze blijven de nieuwsbrief krijgen, komen langs voor een kopje koffie. Maar het is onzeker. De 25 mensen in vaste dienst hebben we gelukkig nog, lang leve de overheidssteun!’’
Hij prijst zich gelukkig met iedere euro die binnenkomt. Zonder overheidsgeld voor loonkosten en vaste lasten waren de touringcarbedrijven al verdwenen. Nu teren ze op reserves en proberen op andere wijze geld te verdienen. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die touringcars als rijdende coronateststraat hebben ingericht, of ze worden in maart ingezet als stemlokaal. Van de Marel gebruikt een bus als pendelbus voor personeel van Covid-teststraten. Of zoals Marion Kootstra van Márion Reizen uit Dronten, die een touringcar zo ombouwde dat er brancards inpasten, zodat ze kon helpen bij de patiëntenspreiding toen de nood in de ziekenhuizen hoog was. Maar dat is dan werk voor een paar bussen, niet voor alle 3900.
,,Mondjesmaat komen nu de boekingen voor de schoolreisjes’’, zegt Van der Marel. Hij moet wel beloven dat de scholen kosteloos kunnen annuleren. Want wie weet hoe de wereld eruit ziet in mei en juni? De meerdaagse busvakanties die vooral onder 60-plussers in trek zijn zullen er dit jaar evenmin zijn, denken zowel Van der Marel als Spauwen. ,,Die groep zit dan nog volop in de vaccinaties. Daarna moet het vertrouwen nog terugkomen dat het veilig is om in een groep te reizen. Wij gaan uit van 2023 voordat er volledig herstel is.’’
Het is pas februari, maar het seizoen 2021 is al verloren. Er komen dit jaar geen busladingen vol Chinezen naar de molens in Kinderdijk of de tulpen in Keukenhof. Spauwen: ,,Wat wij nodig hebben is dat de steunmaatregelen nog minimaal een jaar duren. Dan hebben we nog een kans om te overleven, want wij zitten pas op de helft in deze coronacrisis.’’
Bekijk hier onze video’s over het coronavirus:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVIDEO
Boeren willen deel Noordzee inpolderen voor landbouwgrond
Maak nieuw land in de Noordzee en gebruik het vooral voor landbouw. Daarvoor pleit LTO Nederland in een nieuw plan. De ruimtelijke druk in Nederland is volgens de land- en tuinbouworganisatie nog nooit zo hoog geweest. -
PREMIUM
Elektrische bus, maar ook een 'superbatterij’ of een waterstoftank voor thuis: VDL wil kansen grijpen in groene energie
EINDHOVEN - 'Groen’ op reis met de elektrische bus van VDL kan al. Straks kan thuis misschien ook het licht aan dankzij groene energie die is opgeslagen in een waterstoftank van het Eindhovense industrieconcern. -
Twitter-topman Dorsey en rapper Jay-Z richten bitcoin-fonds op
Twitter-topman Jack Dorsey en rapper en ondernemer Jay-Z richten samen een fonds op met als doel om de virtuele valuta bitcoin het gangbare betaalmiddel te maken voor het internet. Dat heeft Dorsey vrijdag bekendgemaakt. De Twitter-topman, die ook oprichter is van Square, een bedrijf dat financiële diensten en mobiele betaaldiensten biedt, zei in een tweet dat hij en Jay-Z samen 500 bitcoin in hun fonds steken. -
Personeel Miss Etam en Steps bereidt faillissementsaanvraag winkels voor
Werknemers van kledingwinkels Miss Etam en Steps bereiden een faillissementsaanvraag voor. De 350 medewerkers hebben nog geen loon over januari ontvangen en hebben het volgens vakbondsbestuurder Martin Pikaart (AVV) ‘helemaal gehad’ met eigenaar Martijn Rozenboom. -
PREMIUM
Franse ondernemers vangen daklozen op in eigen kantoor: ‘Kost ons eenmalig 1000 euro’
Ondernemers in de Franse stad Nantes namen een opmerkelijk initiatief: ze bieden daklozen gratis een slaapplek aan in hun kantoren. ,,Als de overheid dat doet, kost het 10.000 euro per jaar.”
-
PREMIUM
Fabrikant Viking ontvangt honderden bestellingen per dag: 'Schaatsgekte nog groter door corona’
Bij schaatsfabrikant Viking in Almere is de schaatsgekte goed merkbaar. De bestellingen stromen binnen. Eigenaar Jaap Havekotte: ,,Nederland is altijd al een schaatsland geweest, maar corona maakt de schaatsgekte nog groter dan anders.” -
4
Ook detailhandel sleept staat voor de rechter: ‘Na verlies van 7 miljard móeten de winkels open’
Brancheorganisatie INretail eist via een kort geding dat de winkels zo snel mogelijk weer (helemaal) opengaan. INretail heeft vanmiddag de dagvaarding de deur uitgedaan en verwacht dat de rechter de zaak volgende week behandelt. ,,Het kan zo niet langer, we verliezen 700 miljoen omzet per week.’’ -
Toch steun voor de grensondernemer: Gijs van Dijk haalt ‘paarse krokodil’ weg
Grensondernemers krijgen tóch steun van de Nederlandse regering. Een motie daartoe van het Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) is unaniem aangenomen.