Vakbeweging test EU-criteria platforms: ‘Uber en Deliveroo zijn absoluut werkgevers’
Goed nieuws voor alle flexwerkers: grote platforms als Uber en Deliveroo kunnen onmogelijk blijven ontkennen dat ze werkgever zijn, en wie voor hen werkt werknemer. Zowel het online taxibedrijf als de maaltijdbezorger voldoet aan praktisch alle criteria die ‘Brussel’ wil gaan hanteren om het werkgeverschap vast te stellen.
,,Als het lijkt op een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is de kans groot dat het gaat om een eend”, aldus confederaal secretaris Ludo Voet van de Europese vakbondskoepel Etuc. Zijn studiedienst liet zelf de criteria die de EU wil gaan hanteren los op de vijf grootste platforms, en alle vijf rolden ze er zonder een spoor van twijfel als ‘werkgever’ uit. Voet: ,,De platforms zullen er alles aan doen om de testen te manipuleren en hun op uitbuiting gebaseerde businessmodel overeind te houden, maar ons onderzoek wijst uit dat ze overduidelijk werkgever zijn. Het beste wat ze nu kunnen doen is met ons onderhandelen over fatsoenlijke lonen en arbeidsvoorwaarden.”
De vakbondskoepel, die 45 miljoen werknemers uit 39 Europese landen representeert, was eind vorig jaar blij dat ook de Europese Commissie oordeelde dat flexwerkers in principe werknemer zijn en dus dezelfde rechten hebben als andere werknemers: een fatsoenlijk (minimum)loon, een pensioen en doorbetaling bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Brussel wil met die voorstellen bereiken dat werknemers niet constant zelf naar de rechter moeten lopen om hun elementaire rechten af te dwingen.
Vijf criteria
Maar veel minder gelukkig was Etuc met de Brusselse criteria om vast te stellen óf een platform al dan niet werkgever is. Wie eenzijdig de hoogte van het loon bepaalt (1), de inhoud van het werk (2), wie al dan niet digitaal de uitvoering daarvan controleert (3), eenzijdig de werktijden bepaalt en de weigering van taken sanctioneert (4) en een uitvoerder beperkt in zijn mogelijkheden om voor anderen te werken (5) is in de ogen van Brussel werkgever. Sterker: wie aan twee van die vijf criteria voldoet is dat al.
In het onderzoek van Etuc scoort Deliveroo een vijf op vijf, Uber – dat kennelijk zijn chauffeurs nog wel toestaat om voor anderen te werken – een vier op vijf. De andere onderzochte platforms zijn wellicht in Nederland iets minder bekend, maar ook Amazon Mechanical Turk (bedrijfsonderdeel van Amazon, gericht op online werk), Glovo (een in Barcelona begonnen koeriersdienst) en Cuideo (thuiszorg) voldoen aan minimaal vier van de vijf voorwaarden. Voet: ,,Zij zullen dus niet kunnen doorgaan alsof er niks aan de hand is.”
Ontsnappen
Wat hem er niet van weerhoudt kritisch te blijven over de criteria, die – zo vreest de vakbeweging – door de platforms zouden kunnen worden gebruikt als vluchtroute om alsnog aan hun werkgeversstatus te ontsnappen. Voet besluit dan ook met een dringende oproep aan zowel het Europese Parlement als de lidstaten, die de komende maanden samen de Commissievoorstellen in wetgeving gaan omzetten: ,,Sluit alle vluchtwegen af en sluit uit dat de platforms werknemers en bedrijven die wél volgens het boekje werken kunnen blijven belazeren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vermogen Elon Musk keldert in bijna twee maanden met 100 miljard
Het vermogen van zakenman Elon Musk heeft in bijna twee maanden tijd een enorme deuk opgelopen. Musk is momenteel nog 193 miljard dollar waard, omgerekend ruim 180 miljard euro. Dat was begin april nog 288 miljard dollar. De daling volgde op het zware koersverlies van het aandeel van de elektrische autofabrikant Tesla, waarvan Musk oprichter en topman is. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
Podcast Geld Dichtbij
Met deze tips kunnen werkgevers het ziekteverzuim in de hand houden
Het ziekteverzuim schiet de lucht in. Arbodiensten melden stijgingen van 30 tot ruim 50 procent. Maar wat kan je als werkgever doen om je personeel aan het werk te houden? Dat en meer onderwerpen komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
PREMIUM
Een jaar en vele betaaldeadlines later leeft Chinees vastgoedbedrijf Evergrande nog steeds
Deze week verstreek weer geruisloos een betalingsdeadline van het Chinese vastgoedbedrijf Evergrande, dat kampt met een schuld van $300 miljard. Het herstructureringsplan dat in maart zou komen is nu verschoven naar juli. Ondertussen duurt de vastgoedcrisis in het land voort.
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Aandeelhouders Philips stemmen tegen bonussen directie
De aandeelhouders van Philips hebben hun ongenoegen geuit over het beleid van het medisch technologiebedrijf door een bonusvoorstel voor de directie weg te stemmen. -
PREMIUM
Halve vloot ligt aan wal door dure brandstof: ‘Dit is een ramp’
Door de hoge brandstofprijzen bevindt de Nederlandse visserijsector zich in zwaar weer. De helft van de vissersvloot vaart niet uit vanwege te hoge kosten. Voor 50 man van de visveiling in Urk is arbeidstijdverkorting aangevraagd.