Zalando bouwt distributiecentrum XXL in Bleiswijk en garandeert 1500 banen
Zalando komt naar Nederland. Naar Bleiswijk om precies te zijn. De online modereus bouwt vanaf deze zomer een XXL-distributiecentrum, met een oppervlakte van 19 voetbalvelden, op bedrijventerrein Greenparc. Het zogeheten fulfilmentcentrum levert 1500 banen op.
Delen per e-mail
Dat het Duitse Zalando wilde uitbreiden in Nederland of België was bekend, meerdere gemeenten streden om het binnenhalen van deze grote vis. Uiteindelijk heeft het bedrijf dus gekozen voor Bleiswijk in de gemeente Lansingerland. ,,De ligging staat ons erg aan. We kunnen gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van het bedrijventerrein. Daarnaast ligt het vlakbij de A12 en in het hart van de Randstad’’, aldus Kenneth Melchior, directeur Zalando Noord-Europa.
16 miljoen artikelen
Melchior vindt het prettig dat er geen nieuw land moet worden opgeofferd voor de bouw van het enorme complex. ,,We wilden wel graag een nieuw gebouw dat voldoet aan onze wensen op het gebied van automatisering. Onder meer de inzet van robots zal het werk van onze mensen lichter maken. Toch hebben we nog steeds veel personeel nodig want in Bleiswijk is straks capaciteit voor 16 miljoen artikelen.’’
Bang dat er onvoldoende mensen worden gevonden om de vacatures in te vullen, is Melchior niet. ,,We hebben onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en hebben er vertrouwen in dat we de vacatures kunnen invullen.’’ Zalando heeft nu negen distributiecentra in Europa, maar Nederland was tot nu toe een blinde vlek. De online modewinkel laat niet alleen in Bleiswijk, maar ook in Polen, Duitsland en Italië nieuwe centra bouwen om verder te groeien.
De bouw begint nog deze zomer en de planning is dat de eerste pakketjes twee jaar later, zomer 2021, het gebouw verlaten richting klanten in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Spanje. ,,De Benelux is een belangrijke groeimarkt voor ons, over vijf jaar willen we onze verkoop in deze drie landen meer dan verdubbelen. Daarom is het belangrijk dat we hier bouwen. Klanten zullen het gaan merken door de snellere levering van hun bestellingen. Nu komen de pakketjes hoofdzakelijk nog uit onze distributiecentra in Duitsland.’’
Zonnepanelen
Zalando investeert 200 miljoen euro in het XXL-centrum en belooft dat het complex op duurzame wijze wordt neergezet. ,,Zo zullen er op het dak vele zonnepanelen worden gelegd.’’ De onderneming heeft als doel over vijf jaar een hoeveelheid goederen met een waarde van 20 miljard euro via de website te verkopen.
Op dit moment is Zalando Europees online marktleider op het gebied van mode en lifestyle. Het is in 2008 opgericht in Berlijn en heeft 27 miljoen actieve klanten in 17 landen. Zalando is mede groot geworden door het gratis bezorgen van de pakketjes. Ook het retourneren van kleding en schoenen is nog altijd kosteloos, alhoewel dit het bedrijf veel geld kost. In Italië moeten klanten inmiddels betalen als ze een bestelling onder de 25 euro plaatsen. Volgens Melchior zijn er op dit moment geen plannen dit beleid in Nederland in te voeren.
De modeverkoper draaide vorig jaar een omzet van 5,4 miljard euro. De winst bedroeg 51,2 miljoen euro.
‘Verdozing van Nederland’
Zalando bouwt een van de grootste distributiecentra van Nederland. Met een oppervlakte van negentien voetbalvelden verrijst er wederom een enorme ‘doos’ in het Nederlandse landschap. Ons land is populair bij retailbedrijven vanwege de infrastructuur en gunstige ligging. Hotspots van de laatste jaren zijn vooral West-Brabant en Limburg, maar logistiek vastgoed komt ook steeds vaker voor in Midden- en Oost-Nederland.
Een aantal voorbeelden van andere XXL-distributiecentra:
-Action in Zwaagdijk (100.000 m2)
-Webwinkel VidaXL in Venlo (100.000 m2)
-Bol.com in Waalwijk (nu 50.000 m2 maar wordt dubbel zo groot in 2021)
-Primark in Roosendaal (nu 56.000 m2 maar breidt uit naar 86.000 m2)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gedoe bij Herstel-NL: topeconoom Rabobank trekt zich terug, initiatiefnemers spreken van ‘politieke druk’
Vooraanstaande leden van Herstel-NL, een initiatief om met een alternatieve corona-aanpak de lockdown te beëindigen, zijn er gisteravond ineens uit gestapt. Het gaat om Rabobank Amsterdam-voorzitter Barbara Baarsma, econoom Bas Jacobs en voormalig CPB-directeur Coen Teulings. Een reden voor hun vertrek geven ze niet. Volgens Herstel-NL zijn de initiatiefnemers de afgelopen 24 uur door politiek Den Haag onder grote druk gezet om hun campagne te staken. -
Nederlanders kopen meer online bij EU-winkels
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 1,6 miljard euro aan spullen gekocht bij buitenlandse webwinkels uit de Europese Unie, zoals bijvoorbeeld het Duitse Zalando en het Britse Asos. -
Zalando groeit (en dat hadden kenners totaal niet verwacht)
Het aandeel van webwinkel Zalando schoot vanochtend omhoog op de aandelenbeurs in Frankfurt. Aanleiding: de modeverkoper heeft over de eerste maanden van dit jaar zwarte cijfers geschreven. En daar hadden de kenners duidelijk niet op gerekend. -
PREMIUMvideo
Boeren in de Noordzee, kan dat wel?
Een spectaculair plan van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland: leg een eiland aan in de Noordzee, zodat er meer ruimte beschikbaar komt om te boeren. Hoe realistisch is dat? We vragen het Bas Jonkman, hoogleraar Waterbouw aan de TU Delft. -
Eerste onbemande Albert Heijn’tje geopend in bedrijfskantine van kantoor
Albert Heijn opent vandaag de eerste onbemande versie van een AH to go in een kantoorpand. Volgens de supermarktketen heeft koffieautomatenbedrijf Pelican Rouge in Dordrecht de primeur. Dit jaar staan minimaal honderd locaties op de planning in Nederland. In België worden er zeker 25 geopend.
-
PREMIUM
Je eigen pak hagelslag maken in nieuwe chocoladefabriek in Brabant
VEGHEL - Het heeft de sfeer van Sjakie in de Chocoladefabriek, maar het is levensecht. In een nieuwe chocoladefabriek in Veghel maak je je eigen chocoladereep, in je eigen favoriete smaak, met je zelf ontworpen wikkel erom. Voor school én een dagje uit. -
kort geding
Noodkreet van winkelier bij rechter: Alibaba en Amazon nemen het over
Nederlandse winkelstraten zullen verpauperen doordat tal van winkels door de lockdown het loodje leggen. ‘Alibaba, Amazon en Bol nemen de lege plekken over in een kale uitgemergelde winkelstraat.’ -
PREMIUM
Al last van bezorgschaamte? ‘Webwinkels moeten dit aanwakkeren’
Een meerderheid van de Nederlanders (57 procent) vindt gratis bezorging nog steeds een doorslaggevende factor om een online bestelling te plaatsen. Als het gaat om gratis retourneren van bestellingen geeft 30 procent aan dit het belangrijkste te vinden bij het selecteren van een webwinkel.