Volledig scherm
Erik-Jan Mares, sinds anderhalf jaar de topman van Zeeman. © Zeeman textielSupers

Zeeman sluit winkels in Nederland, maar groeit als kool in Spanje

Textielsuper Zeeman sluit winkels in Nederland, maar breidt juist flink uit in Zuid-Europa. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in de verkoop van baby- en kinderkleding, ondergoed en sokken ondervindt in eigen land veel concurrentie van online verkoop. 

Volledig scherm
Ook dit Zeeman-filiaal in hartje Dordrecht sluit de deuren. © Rinie Boon

De afgelopen vijf jaar zijn er meer dan dertig winkels gesloten in voornamelijk kleinere plaatsen. Hoeveel filialen er nog meer sluiten, kan Zeeman-baas Erik-Jan Mares niet zeggen. ,,Dat weten we nog niet, maar dit proces is zeker nog niet ten einde. We moeten realistisch zijn, klanten zijn nu eenmaal anders gaan winkelen, dus we investeren in grotere winkels en in online. Bij sluiting van fysieke winkels doen we het wel netjes. We gaan pas tot sluiting over als het huurcontract is afgelopen.’’ 

Volgens Mares is tot nu toe niemand zijn baan kwijtgeraakt en de verwachting is dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Nederland telt op dit moment ruim vijfhonderd Zeeman-filialen. ,,Zeeman is een gezond bedrijf. In eigen land en ook in Duitsland hebben we het lastig met onze winkels, maar in Zuid-Europa groeien we juist als kool. In Frankrijk en zeker in Spanje zijn we ontzettend populair.’’

Gebrek aan concurrentie

Zeeman heeft nu 41 winkels in Spanje en dat aantal breidt de textielsuper volgend jaar uit tot 100. Mares verklaart het succes in dit land door het gebrek aan concurrentie. ,,Er zijn daar weinig winkels die hetzelfde verkopen, dat helpt. Daarnaast hebben we goed nagedacht over de locatie van onze filialen. We zijn in Spanje niet in de grote winkelcentra gevestigd, maar we hebben er juist een buurtfunctie. Net als de slager, bakker of kleine supermarkt. Veel Spanjaarden doen hun boodschappen dicht bij huis. En ze waarderen onze producten, kwaliteit voor weinig geld.’’ 

Zeeman is nu actief in zeven landen en volgens Mares wordt daar op korte termijn een achtste land aan toegevoegd. Welk land dat is, wil hij nog niet zeggen. ,,Maar dat zal zeker in Zuid-Europa zijn.’’

Lees  meer hierover in ons Premiumverhaal: Hollandse waar slaat aan in Spanje: lof voor de ‘See-mán’ 

  1. Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht
    PREMIUM

    Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht

    Albert Heijn is nog altijd de onbetwiste nummer één, maar voelt de hete adem van Jumbo in de nek. Het Brabantse familiebedrijf opent tientallen winkels per jaar en kaapte en passant de deal met Hema voor de neus van AH weg. Moeten ze in Zaandam vrezen voor de sneltreinvaart waarmee Jumbo de supermarktwereld onveilig maakt of is de voorsprong van de marktleider niet meer in te halen? ,,De strijd gaat nog wel even door. Zonder omvang geen macht, kleinere ondernemers gaan eraan ten onder.’’