Volledig scherm
Lelystad Airport op archiefbeeld. © ROBIN UTRECHT

Gelderse Staten houden voet bij stuk: eerst laagvliegroutes weg, dan ‘Lelystad’ pas open

De laagvliegroutes van Lelystad Airport boven Gelderland en Overijssel mogen dan eerder verdwijnen, voor de Gelderse Staten verandert het niets: het vliegveld moet en zal pas opengaan nádat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. 

Dat bleek vandaag op het provinciehuis in Arnhem.

Minister van Nieuwenhuizen maakte vorige week bekend dat de herindeling van het luchtruim, die aanvankelijk voor 2023 gepland stond, al eind 2021 of begin 2022 gerealiseerd moet zijn.

Daardoor zouden de laagvliegroutes boven het oosten van het land eerder moeten verdwijnen. Als de opening van Lelystad Airport volgend jaar doorgaat, zouden vliegtuigen ‘slechts’ twee jaar laag over bijvoorbeeld de Veluwe en Ede, Wageningen en Renkum hoeven vliegen.

Staten blijven voor opening liggen

Maar dat is nog steeds te lang, vinden de Gelderse Staten. In november namen de politici al een motie aan met de strekking: eerst de laagvliegroutes van tafel, dan pas Lelystad Airport open.

De nieuwe toezeggingen van de minister veranderen daar niks aan, zo bleek tijdens de eerste Statenvergadering in de nieuwe samenstelling.

In een debat, aangevraagd door de ChristenUnie, hamerden vrijwel alle partijen er bij het college op om bij het Rijk bezwaar te blijven maken tegen opening van het vliegveld voordat de laagvliegroutes aangepast zijn.

Quote

Wij zien lichtpunt­jes, maar daar moeten we ons niet door laten verblinden.

Antoon Kanis, Statenlid D66

Partijen willen harde toezegging

In het voorstel van de minister ontbreken garanties, vindt een meerderheid in het Gelderse parlement. ,,We zien een aantal lichtpuntjes”, zei D66-Statenlid Antoon Kanis. ,,Maar daar moeten we ons niet door laten verblinden. Wij willen eerst helemaal geen laagvliegroutes, en dan pas praten over openen Lelystad Airport.”

Het CDA, de VVD, PvdA, GroenLinks, en ChristenUnie waren dezelfde mening toegedaan. Bovendien willen de partijen de harde toezegging dat Lelystad wordt alleen gebruikt voor overloopvluchten vanuit Schiphol, niet voor autonome groei.

‘Geen afvoerputje van Schiphol’

Quote

Voor Gelderland is laagvlie­gen onaccepta­bel.

Josan Meijers, gedeputeerde provincie Gelderland

De Partij voor de Dieren en de SP zijn überhaupt tegen het gebruiken van het vliegveld als uitvalsbasis voor Schiphol. ,,De overheid wil alles op alles zetten om rupsje nooit genoeg - de luchtvaart - te laten groeien”, zei SP’er Maurits Gemmink.

,,Het gaat niet alleen om hoog- of laagvliegen, ook over de vervuiling. Er is maar één oplossing: Lelystad Airport niet open als afvoerputje van Schiphol.”

PvdD-voorman Luuk van der Veer sloot zich daarbij aan: ,,Geluk is niet afhankelijk van het aantal kilometers dat je vliegt. Er is niets tegen vakanties per fiets, bus, of trein.”

We zijn er nog niet

Gedeputeerde Josan Meijers nam de opmerkingen ter harte, zo zei ze in een reactie. ,,Ook wij hebben het beeld: we zijn er nog niet. Voor Gelderland is laagvliegen onacceptabel.’’

Dat is begrepen, en er wordt naar oplossingen gezocht, aldus de gedeputeerde. ,,Nu moeten we nog garanties krijgen dat die oplossingen er ook echt gaan komen. Dat zal een punt zijn dat wij blijvend aan de orde zullen stellen.”

Meijers zegde toe vandaag nog een brief te sturen naar de betrokken ministeries, om de zorgen van de provincie nogmaals kenbaar te maken. Voor morgen staat in Den Haag een luchtvaartoverleg met Van Nieuwenhuizen gepland, onder meer over Lelystad Airport.

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei