Volledig scherm
Er rijden te veel auto's rond in het voetgangersgebied in het centrum van Ede. Daardoor kan het winkelend publiek niet altijd ongestoord boodschappen doen, zoals op deze foto. © Herman Stöver

Niet paaltjes, maar camera’s moeten auto uit Edese binnenstad gaan weren

EDE - De beweegbare paaltjes die het voetgangersgebied in het winkelhart van Ede afschermen van auto’s werken niet goed. Camera’s moeten dat beter doen.

Er rijden te veel auto’s door het voetgangersgebied in het centrum van Ede. Dat zorgt voor overlast bij winkelend publiek, winkeliers en bewoners. De gemeente Ede wil daar wat aan doen. 

Omdat de beweegbare paaltjes aan het begin van dit gebied niet naar wens functioneren, nemen camera’s volgend jaar hun plaats in als het aan de gemeente ligt. 

Slechts klein deel heeft vergunning

,,We hebben niet alleen geconstateerd dat de mensen overlast ervaren van het gemotoriseerd verkeer, maar ook dat maar een heel klein deel van de auto’s die er rijden een vergunning heeft’’, zegt wethouder Peter de Pater. 

Bij een steekproef bleek dat van de 67 auto’s die het winkelgebied binnenreden er 53 geen vergunning hadden ofwel ruim 70 procent. 

Quote

We moeten eens goed kijken waarom vergunnin­gen zijn uitgedeeld en of dat niet minder kan.

Peter de Pater, Wethouder gemeente Ede

Mechanische gebreken 

Voor de bevoorrading van de winkels in het centrum van Ede is het voetgangersgebied tussen negen en twaalf uur opengesteld voor auto’s. De gemeente Ede heeft voor negenhonderd voertuigen een vergunning afgegeven om het gebied in te rijden. 

De beweegbare palen die op acht plaatsen ongewenst verkeer buiten moeten houden, zijn volgens De Pater nogal gevoelig voor mechanische gebreken en werken daarom niet goed. ,,We denken dat het met camera’s die de kentekens kunnen lezen, beter werkt.’’

Om de overlast voor het winkelend publiek te verminderen, willen burgemeester en wethouders ook de inrijtijden veranderen. ,,Denk aan van negen tot tien of elf uur ’s ochtends en dan ook ’s avonds na sluitingstijd van de winkels nog een uurtje. In Amersfoort werkt dat systeem goed.’’

Daarnaast wil hij ook de rijroutes veranderen, zodat de auto's zo kort mogelijk in het winkelgebied zijn. Als het aantal auto’s in het voetgangersgebied is verminderd, wil De Pater ook kijken naar de vergunningverlening. ,,We moeten eens goed kijken waarom vergunningen zijn uitgedeeld en of dat niet minder kan.’’ 

Volledig scherm
De Grotestraat met de toegangspaal aan het begin van het voetgangersgebied. © Google Streetview

Bijeenkomst op 14 januari

Binnenstadsmanager Xander Haalboom herkent het probleem van de overlast van gemotoriseerd verkeer in het voetgangersgebied. Wat hij van het gemeentelijke plan vindt houdt hij nog even voor zich.

 ,,Natuurlijk hebben we ons oor bij ondernemers te luister gelegd, maar we wachten de resultaten van een bijeenkomst op 14 januari af’’, aldus Haalboom. ,,Daar zijn alle winkeliers, bewoners en andere belanghebbenden welkom. Dan worden alle meningen opgehaald en hebben we een beter beeld en kan ik ook inhoudelijk reageren.’’ 

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei