Volledig scherm
Van links naar rechts tekenen Petra Souerbren (GNMF), Pieter Slim (SME), Rob Hof (SME), omwonende Jan Veldhuis en wethouder Peter de Pater de overeenkomst over het nieuwe ontwerp voor de Parklaan. © DG

Nieuw ontwerp Parklaan in Ede: groener en minder breed

updateEDE - De eerste plannen dateren uit 2005, maar de Parklaan in Ede werd nooit aangelegd. Maar het ziet er nu naar uit dat de verbindingsweg tussen de N224 bij de kazerneterreinen en de afslag Wageningen van de A12 er in 2021 ligt.

De aanleg van de Parklaan in Ede en Bennekom kan beginnen. Althans, er lijken geen onoverkomelijke problemen meer te zijn om tot de verbindingsweg te komen. Gisteren ondertekenden de gemeente Ede, Stichting Milieuwerkgroepen Ede (SME), de Gelderse Milieufederatie (GNMF) en enkele omwonenden een overeenkomst getekend over een aangepast ontwerp van de weg. Er ligt 65 miljoen euro klaar om de Parkweg te realiseren.

De Parklaan moet zorgen voor een goede ontsluiting van Ede-Oost, met name de kazerneterreinen. De weg loopt straks van de afslag Wageningen van de A12 tot aan de rotonde bij pannenkoekenhuis De Langenberg bij de N224. Grote stukken van de weg liggen er al: de Edeseweg, Bennekomseweg en Klinkenbergerweg. Op de kazerneterreinen en rond de A12 komt nieuw asfalt. Een tunneltje in de snelweg ligt al meer dan een jaar op de Parklaan te wachten.

Raad van State

De milieuclubs en omwonenden hadden zoveel bezwaren tegen de oorspronkelijke plannen voor de Parkweg dat ze in 2015 beroep hebben aangetekend bij de Raad van State. Dat bezwaar is nog niet behandeld, omdat de Raad advies heeft gevraagd bij het Europese Hof. Naar verwachting volgt de uitspraak pas in de loop van 2019. Om hier niet op hoeven te wachten riep toenmalig wethouder Johan Weijland begin dit jaar de bezwaarmakers bij elkaar in een poging uit de impasse te komen. Met succes en giisteren mocht zijn opvolger Peter de Pater de overeenkomst tekenen.

De bezwaren lagen vooral op het vlak van groen en leefbaarheid. In het nieuwe ontwerp is daaraan met een aantal aanpassingen aan tegemoetgekomen. Ze liggen vooral in het zuidelijke deel van de Parklaan, tussen de Enkalaan en de A12. Het oorspronkelijke plan was om daar twee keer twee rijstroken aan te leggen, waar het verkeer met maximaal 80 kilometer per uur overheen mocht rijden. Straks ligt er een weg met in elke richting slechts een rijstrook. De maximumsnelheid is verlaagd naar 50 kilometer per uur. Op verzoek van omwonenden komen er geen verkeerslichten op de kruisingen met de Zandlaan en de Enkalaan. Daar komen rotondes, waar fietsers op de nog aan te leggen snelfietsroute voorrang hebben. Er komt geen afslag naar Bennekom vanaf de Parklaan. Dit om sluipverkeer te voorkomen.

Tolhuisje niet verplaatst

Het nieuwe ontwerp kost minder bomen en ze worden gecompenseerd. Nu worden er ongeveer honderd bomen gekapt, in het oorspronkelijke plan waren dat er circa vijfhonderd. Ook hoeft het tolhuisje tegenover kasteel Hoekelum niet te worden verplaatst. Als alle papierwerk (waaronder instemming van de gemeenteraad) rond is, kan de daadwerkelijke aanleg beginnen. Naar verwachting is dat eind 2019 en waarschijnlijk begint het werk met de aanpak van het kruispunt van de Klinkenbergerweg en de Berkenlaan, in het noordelijk deel van de weg. In 2021 moet de Parklaan klaar zijn.

Alle ondertekenaars reageren tevreden. De Pater is blij dat er eindelijk een goede ontsluiting komt voor Ede-Oost. De bezwaarmakers zijn blij dat er minder bomen worden gekapt en er minder milieubelasting komt van de weg. Ze hopen alleen wel dat de gemeente meer aandacht besteed aan alternatieve vormen van mobiliteit.

Volledig scherm
De Parklaan met de belangrijkste aanpassingen. © Gemeente Ede
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei