Volledig scherm
Het station van Lunteren © Google Maps

Oud-Lunteren maakt zich druk over onderstation Lunteren

LUNTEREN - De komst van een nieuw onderstation voor de stroomvoorziening zorgt voor protest in Lunteren. De plek vlakbij het historische oude station is het dorp een doorn in het oog. Ook de Vereniging Oud-Lunteren roert zich. 

De vereniging heeft een brief gestuurd naar de gemeenteraad met het verzoek om geen ruimte te geven aan de bouw van een kubus van enkele meters hoog dichtbij het stationsgebouw van Lunteren. Met de komst van het verdeelstation - nodig om verschillende hoogspanningsnetten op elkaar aan te laten sluiten- zou het aangezicht van het station, een rijksmonument, voorgoed verleden tijd zijn. 

Opgericht om station te beschermen

Dat juist de vereniging Oud Lunteren er zich mee bemoeit is niet heel gek. Juist om het station te beschermen tegen de slopershamer, werd de vereniging - toen nog een stichting- in 1974 opgericht. Volgens de brief die ondertekend is door voorzitter Jaap van Ravenswaaij zal het onderstation de cultuurhistorische waarde van het station ernstig schaden. De vereniging vraagt de raad dan ook de bouw tegen te houden. 

Volop bezwaren

Woensdag liep de termijn voor het indienen van bezwaren tegen het gewijzigde bestemmingsplan af. Bezwaren zijn er volop geweest, ook van verschillende bewoners van de Spoorstraat. Zo krijgt Huub van Gool de 'koektrommel’ straks voor zijn deur. Niet alleen vreest hij het uitzicht, ook meent hij dat er te veel geluidshinder zal komen van het onderstation. ,,Denk aan een bromtoon, maar ook een soort van krakend geluid.’’ De omwonenden hebben zich inmiddels flink in de kwestie ingelezen. Volgens Van Gool is er geen enkele reden om het onderstation in het dorp Lunteren zelf te vestigen. ,,Het idee was altijd dat het noodzakelijk is om het bij het station te vestigen, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Een andere locatie kan net zo goed, maar die is alleen iets duurder. Prorail heeft zich nooit gerealiseerd wat voor effect dit gebouw heeft.’’ 

Te vroeg

Een woordvoerder van ProRail liet eerder weten dat de locatie nodig is om de aanraakspanning van de stroomlijnen bij het spoor naar beneden te brengen. Nu er langere en misschien ook meer treinen over het spoor bij Lunteren gaan rijden, is dat onderstation nodig, aldus Prorail.  Op dit moment gaat ProRail niet in op de vraag of een andere locatie ook een mogelijkheid is. ,,Dat is te vroeg. We wachten nu de bezwaarprocedure af en kijken dan of er ook iets moet worden aangepast.’’ 

Volledig scherm
Het stationsgebouw in Lunteren in het begin van de twintigste eeuw. © Henk van Holland
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei