Volledig scherm
De spoorwegovergang aan de Kerkweg in Ede. © Herman Stöver

Overgang Kerkweg Ede gaat dicht: maar komt er een tunnel?

EDE - Wat is het effect van de sluiting van de spoorwegovergang in de Kerkweg op de buurtbewoners? Zorgt het voor een grotere scheiding tussen Ede-Zuid en het centrum? Deze en volgende week gaan enquêteurs langs de deuren rond de spoorweg om te horen hoe de buurtbewoners over de geplande afsluiting en eventuele nieuwe autotunnel denken.

Eind 2019 sluit de spoorwegovergang aan de Kerkweg, zo is het voornemen van het Edese college.

Maar diverse buurtbewoners en ondernemers hebben al laten weten dat er dan een autotunnel voor in de plaats moet komen. Hoe breed dat draagvlak is en hoe groot de noodzaak moet blijken uit de onderzoeken die nu gaande zijn.

Door een andere dienstregeling van de NS stijgt het aantal treinen van 9 naar 17 per uur en daarmee komt de veiligheid in het geding omdat de spoorwegovergang veel vaker gesloten zal zijn. 

De verleiding om een gesloten overgang te steken is nu al kennelijk groot. Tijdens een recente controle werden in een uur tijd elf bekeuringen en drie waarschuwingen uitgedeeld door toezichthouders van ProRail. Dat illegaal oversteken zal nog meer gebeuren als de spoorbomen nog vaker omlaag zouden gaan. Bovendien komt het de leefbaarheid in de omgeving niet ten goede wanneer auto’s langere tijd stationair moeten draaien voor een overgang. 

Sluiten

Al in 2008 is besloten om de spoorwegovergangen aan de Hakselseweg en de Kerkweg te sluiten. De overgang aan de Hakselseweg is al enkele jaren dicht en vervangen door een autotunnel. Twee jaar geleden is een fiets- en voetgangerstunnel geopend bij de Kerkweg. 

Op verzoek van de omwonenden en ondernemers in de omgeving is besloten de overgang bij de Kerkweg open te houden tot en met 2019 en dit jaar te onderzoeken of een extra autotunnel op deze plek mogelijk en wenselijk is. Dit onderzoek wordt de komende twee weken uitgevoerd. Een representatieve groep buurtbewoners wordt in een enquête ondervraagd. De resultaten van het onderzoek worden eind van dit jaar verwacht.

De buurtbewoners wordt onder meer gevraagd waarvoor zij nu gebruik maken van de spoorwegovergang: boodschappen doen, bezoek aan familie  of vrienden, kerkbezoek, schoolgang, werk of bezoek aan medici. En ook of ze verwachten dat sluiten van de overgang, zonder de komst van een autotunnel, zou betekenen dat ze dat soort dingen voortaan minder vaak zullen ondernemen.

Autotunnel

Nog dit jaar zal de gemeenteraad moeten besluiten of er extra geld vrijgemaakt moet worden voor een autotunnel bij de Kerkweg. Het is de vraag wanneer die eventuele autotunnel er dan zou kunnen zijn. Het CDA pleitte er onlangs al voor om de overweg in ieder geval tot 2022 open te laten. Pas dan gaan er veel meer treinen rijden over het spoor tussen Utrecht en Ede-Wageningen.

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei