Volledig scherm
Station Ede-Wageningen. © DG

Toegankelijkheid nieuw station Ede-Wageningen blijft vragen oproepen

EDE - Het is onduidelijk hoe het is gesteld met de toegankelijkheid voor ouderen en rolstoelers van het nieuwe station Ede-Wageningen. Het Akoesticum vindt die onder de maat, de politiek weet het niet, maar burgemeester en wethouders vinden het goed geregeld. 

Het Akoesticum bracht ruim een maand geleden naar buiten dat het voor ouderen en gehandicapten stukken moeilijker gaat worden het nieuwe station Ede-Wageningen te bereiken vanaf de kazerneterreinen.  ChristenUnie en PvdA in Ede sloegen daar op aan en stelden vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Hun antwoord is kort samengevat: 'Dat is pertinent onjuist.' 

Voor iedereen toegankelijk

Volgens B en W is het nieuwe station voor iedereen bereikbaar en toegankelijk. 'De Spoorzone moet voldoen aan de wettelijke verplichtingen en voldoet daar ook zeker aan. Een onafhankelijke en gecertificeerde organisatie heeft het ontwerp van het station getoetst, en toetst ook de uitvoering aan de gestelde eisen', schrijft het college.

Victor van Haeren, een van de directeuren van Akoesticum, is het niet eens met burgemeester en wethouders. ,,De huidige loopafstand van het station naar de kazerneterreinen is 125 meter en gelijkvloers’’, zegt Van Haeren. ,,In de oorspronkelijke plannen was er een route naar het station met een beperkt hoogteverschil. Nu ligt er een plan met een stijgingspercentage van 4 procent.’’ Volgens Van Haeren is dat laatste zeker niet voor iedereen makkelijk te belopen.

Frisokazerne

B en W constateren dat de aanvankelijke looproute tussen het station en de kazerneterreinen 350 meter lang was met een hoogteverschil van anderhalve meter. Hij liep min of meer direct naar Akoesticum. De nieuwe route meet 275 tot 300 meter met de genoemde 4 procent (11 à 12 meter) stijging en gaat door de Frisokazerne en vandaar met een grote boog terug naar Akoesticum. Het college noemt de geschrapte eerste route voor mindervaliden geen wezenlijke voorziening. 

Van Haeren ziet bij de nieuwe route overigens nog een bezwaar: ,,Hij geldt niet alleen voor ons, maar ook voor alle nieuwbouw die nog komt en die soms maar op 50 meter van het station komt te liggen.’’Van Haeren heeft geen idee hoe men tot het besluit is gekomen. ,,Er is inspraak geweest, maar belangengroepen voor gehandicapten zijn niet gehoord. Dat rammelt. Maar hoe nu verder? Welke list moeten we verzinnen om met Tom Poes te spreken.’’

Niet veel wijzer

Cora Otter die namens de ChristenUnie vragen stelde, zegt niet veel wijzer te zijn geworden van de antwoorden van B en W. ,,Ik snap het helemaal niet meer. Dat geldt ook voor Harry van Huijstee van de PvdA’’, reageert Otter. ,,De verwarring is compleet.’’ Otter kondigt aan dat ze binnenkort samen met Van Huijstee een gesprek heeft met de wethouder en de verantwoordelijke ambtenaar. ,,Dan hopen we meer duidelijkheid te krijgen van wat is geschrapt en waarom. Daarna bekijken we of we ons in de plannen kunnen vinden. Zo nee, komen we zeker met nieuwe vragen.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei