Volledig scherm
De Valleilijn rijdt al sinds 2006 tussen Amersfoort en Ede. © AD

Treinen niet om het kwartier op de hele Valleilijn

updateEDE - Er komt geen kwartiersdienst op de Valleilijn tussen Amersfoort en station Ede-Wageningen. Dat heeft de provincie Gelderland besloten na een studie, die ze samen met de gemeente Ede en ProRail heeft uitgevoerd. 

Tussen de stations Barneveld-Zuid en Amersfoort bestaat overigens al een kwartiersdienst. Een groep omwonenden van de Valleilijn had enkele jaren geleden al aangegeven tegen een kwartierdienst tussen Ede en Barneveld te zijn. ,,Een kwartierdienst betekent dat er elke zeven minuten een trein langsrijdt’', waarschuwde Nando Eskes, eigenaar van de Edesche Concertzaal destijds al zijn dorpsgenoten.

Overwegen dicht

Om verschillende redenen vinden GS de invoering van de kwartiersdienst geen goed plan. Zo zouden er twee overwegen dicht moeten in het buurtschap Meulunteren. Als dat niet gebeurt, kan de gewenste snelheid niet worden gehaald. Het veilig afsluiten van de overweg in de Ruitenbeekweg kan alleen als de Meulunterseweg opnieuw wordt ingericht. Hiervoor zou van meer dan veertig omwonenden grond moeten worden gekocht. Daar is niet iedereen in de buurt blij mee. Bovendien is het duur. De kosten daarvan worden geraamd op 5 miljoen euro.

Maar er zijn meer extra kosten verbonden aan het invoeren van een kwartiersdienst op de zuidelijke Valleilijn. Zo kosten een noodzakelijk tweede spoor bij Ede-Centrum en een snelheidsverhoging bij Barneveld-Zuid minstens 30 miljoen euro. Hiervoor was nu 6,1 miljoen euro gereserveerd.

FoodValley hoopt op toekomst

Veel van de dagelijkse circa tienduizend reizigers zijn voorstander van een frequenter rijdende trein op de Valleilijn. Volgens GS zijn tegenstanders vooral ongerust over geluidsoverlast, verkeersveiligheid en de barrièrewerking van het spoor. De overwegen zouden elke zeven minuten dicht moeten. Er is daarom vrees voor klachtenprocedures.

De provincie zegt zich wel sterk te blijven maken voor verdere verbetering van de Valleilijn. Dat is ook waar de regio FoodValley op hoopt. ,,De komst van de kwartiersdienst blijft op de lange termijn gewenst om de bereikbaarheid van de regio te vergroten’’, zegt portefeuillehouder Mobiliteit Engbert Stroobosscher. ,,We gaan als regio graag het gesprek aan met de provincie over andere manieren om de bereikbaarheid per spoor van onze regio snel te verbeteren.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei