Volledig scherm
Edenaren wachten op het testvliegtuig op de Ginkelse Heide. © Herman Stöver

Wat zegt de belevingsvlucht over de praktijk in 2020?

EDE/ WAGENINGEN - Het testvliegtuig heeft gevlogen. Bewoners onder de vliegroutes van en naar Lelystad Airport hebben woensdag een beetje kunnen ervaren wat ze vanaf 2020 aan overlast mogen ervaren. Maar wat is de waarde van die zogeheten belevingsvlucht? Zeven vragen.

1. Wat waren de ervaringen?

Die verschilden van plaats tot plaats. Zo kwam de Boeing 737 van Transavia bijvoorbeeld drie keer over de Ginkelse Heide bij Ede. De eerste keer leek het geluid harder dan de laatste keer. In Klarenbeek bij Apeldoorn was het precies andersom. In de Wageningse uiterwaarden werd 57 decibel gemeten; op de Ginkelse Heide 60. Bij Tiel overstemden een elektrische heggenschaar en een passerende tractor het geluid van het vliegtuig. Militair vliegverkeer boven Wageningen viel meer op dan de Boeing.

2. Dus het valt allemaal wel mee?

Dat is niet zomaar te zeggen. Iedereen ervaart het geluid van het overvliegende vliegtuig anders en op zijn eigen wijze. Daarnaast was dit maar één passerende Boeing. Als de vakantievluchten in 2020 losbarsten, komen er dagelijks 20 vluchten voorbij. Juist het herhalende geluid van die vliegtuigen kan irriteren. Bovendien vertrekken die vluchten in de regel in de hele vroege ochtend, waardoor het geluid ook meer opvalt dan midden op de dag.

3. Heeft de belevingsvlucht nog enige invloed op de besluitvorming?

Helaas voor iedereen die hoopt van wel, is het antwoord nee. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat had al ver voor de belevingsvlucht gemeld dat ze er geen enkele politieke consequentie aan zou verbinden. Het was bedoeld als een service aan de bewoners onder de laagvliegroutes. Niet meer en niet minder. 

4. Betekent die vlucht dan echt helemaal niets?

Dat is ook weer wat sterk gesteld. Op diverse plekken langs de laagvliegroutes heeft het ministerie het geluid gemeten van het overvliegende testvliegtuig. De resultaten worden binnenkort bekendgemaakt. Als die te veel verschillen van de waarden die in het door velen betwiste milieueffect-rapport over het vliegveld staan, dan zou de minister nog wel eens in de problemen kunnen komen. 

5. Zijn er verschillen te verwachten?

Eigenlijk niet. De 57 en 60 decibel die bij Ede en Wageningen werden gemeten, staan ook in het milieurapport (voor opstijgende vliegtuigen).

6.  Is het gemeten geluid ook echt het geluid dat we vanaf 2020 dagelijks te horen krijgen?

Dat hoeft helemaal niet. Nu vloog er een leeg vliegtuig, straks veel zwaardere geladen vliegtuigen. Die moeten meer vermogen leveren en maken ook meer geluid. Aan de andere kant kunnen er ook nieuwe types vliegtuigen worden gebruikt die juist weer stiller zijn.

7. En is er nog zicht op andere routes?

Ideeën genoeg: hoger of over het IJsselmeer en de Noordzee. Dat zou het boven Ede, Wageningen en Rivierenland stukken rustiger maken. Maar de kans dat dit gebeurt lijkt nihil. Overigens staat er voor 2023 een herziening van het Nederlandse luchtruim op het programma. Dan kunnen de vakantievluchten hoger over de Veluwe en Betuwe vliegen, met minder geluidsoverlast als gevolg.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei