Een door de coronacrisis uitgestorven terminal van Eindhoven Airport.
Volledig scherm
Een door de coronacrisis uitgestorven terminal van Eindhoven Airport. © Jean Pierre Reijnen/DCI Media

Eindhoven Airport besluit woensdag over dividenduitkering

EINDHOVEN - Eindhoven Airport besluit woensdag of het ingaat op de uitdrukkelijke wens van de Eindhovense gemeenteraad om dividend over de jaarlijkse winst te gaan uitkeren.  

De aandeelhouders en de raad van commissarissen besluiten vandaag of Eindhoven Airport wel of niet dividend gaat uitkeren aan de aandeelhouders. Dat gebeurt op verzoek van de gemeente Eindhoven, een van de drie aandeelhouders. 

Een woordvoerder van Eindhoven Airport wil nog niet vooruitlopen op de inhoud van het voorstel en de uitkomst van de discussie daarover. ,,Het staat op de agenda, zoveel is zeker. Na afloop maken we bekend wat de uitkomst is van de discussie en wat er is besloten.”

Videoverbinding

De Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers (CDA) heeft het aanpassen van de huidige dividendregeling op de agenda laten zetten van de aandeelhoudersvergadering, waarin verder onder meer over de jaarcijfers over 2019 gesproken wordt. Vanwege de coronacrisis wordt de vergadering overigens via videoverbindingen gevoerd.  

Volledig scherm
© Jean Pierre Reijnen/DCI Media

Steenbakkers doet dat in opdracht van de Eindhovense gemeenteraad, die zich in het recente verleden al een aantal malen uitgesproken heeft het voor het uitkeren van dividend door het zeer winstgevende staatsbedrijf Eindhoven Airport. Dat gebeurde steeds op initiatief van de fracties van de PvdA en GroenLinks. In 2018 boekte de luchthaven een winst van 14 miljoen euro. Uit het jaarverslag van Schiphol blijkt over 2019 de winst van Eindhoven Airport opnieuw op z'n bedrag uitkomt. 

Behalve de gemeente Eindhoven (24,5%0) en de provincie Noord-Brabant (eveneens 24,5%) is Schiphol voor 51% aandeelhouder van de Eindhovense luchthaven. Het Rijk is weer voor bijna 70% aandeelhouder van deze luchthaven. De overige aandelen van Schiphol zijn in handen van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en de Group ADP (Aéroports de Paris). 

Boot afhouden

De afgelopen jaren hield Airport de boot steeds af bij Eindhovense verzoeken om dividenduitkering over de jaarlijkse miljoenenwinsten van het vliegveld. Argument daarvoor dat er gespaard moest worden voor grootschalige investeringen in uitbreiding van het vliegveld vanwege de te verwachten groei van het vliegverkeer. Die uitbreidingsplannen zijn inmiddels volledig van de baan na de discussie onder leiding van Pieter van Geel over de toekomst van de luchthaven. 

De Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers (CDA) .
Volledig scherm
De Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers (CDA) . © DCI Media

Behalve de directie wil ook Steenbakkers nog niet vooruitlopen op de dividenddiscussie vandaag tussen aandeelhouders, commissarissen en directie. Het enige wat de CDA-wethouder er over kwijt wil is dat daarover al ‘constructieve gesprekken’ zijn gevoerd.  

PvdA-raadslid Arnold Raaijmakers, een van de gangmakers in de Eindhovense raad achter de dividenddiscussie, rekent op een ‘verstandig besluit’ van de commissarissen, dat ‘recht doet aan de wens van de Eindhovense politiek'.