Volledig scherm
Stratumseind Eindhoven © Dave Hendriks - Foto Meulenhof

Expats gediscrimineerd bij het uitgaan in Eindhoven

EINDHOVEN - Internationale studenten en kenniswerkers krijgen te maken met discriminatie in het uitgaansleven. Ze worden geweigerd in café's en clubs vanwege hun uiterlijk. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Volgens anti-discriminatiebureau Radar zijn de signalen zorgwekkend.

Buitenlandse werknemers en studenten krijgen regelmatig te maken met discriminatie in het Eindhovense nachtleven. Het ED heeft tientallen ervaringen verzameld van buitenlandse stappers die zeggen te zijn geweigerd in een café vanwege hun uiterlijk. De klachten richten zich vooral op een aantal kroegen op Stratumseind.

De Argentijn Santiago Princ kreeg tientallen reacties toen hij zijn ervaring met racisme in het uitgaansleven deelde op de Facebookpagina 'Expats in Eindhoven'. Hij vertelt over hoe hij samen met twee anderen een kroeg binnen wil en de enige donkere vrouw wordt geweigerd. ,,Zogenaamd omdat ze de 'verkeerde broek' aan heeft, maar ik draag een soortgelijke broek en mag wel binnen." Onder zijn bericht reageren lotgenoten met soortgelijke verhalen. Op internet circuleren vele klachten over discriminerend deurbeleid van kroegen op Stratumseind. Santiago doet uiteindelijk aangifte bij de politie, maar dat gebeurt vaker niet dan wel.

De cijfers die worden gepresenteerd door politie, gemeente en meldpunt blijken verre van compleet en lijken de situatie te marginaliseren. Cyriel Triesscheijn, directeur van antidiscriminatiebureau Radar en het Meldpunt Discriminatie Eindhoven, noemt de signalen van de expats en internationale studenten gevaarlijk. ,,In een stad als Eindhoven, met internationale allure, die mensen wil binnenhalen en aan zich wil binden, is het heel gevaarlijk als mensen zich niet vrij kunnen bewegen in het culturele leven. We zullen dan ook op korte termijn met gemeente en horecaondernemers om tafel gaan om dit te bespreken."

Horecavereniging Stratumseind wil het gesprek gaan voeren over hoe om te gaan met de groeiende doelgroep expats, ook al herkent ze zich niet in het geschetste beeld.