Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Jean Pierre Reijnen

Mensen vragen voedselhulp via Hulplijn Geldstress Eindhoven

EINDHOVEN - Veel  Eindhovenaren bellen de nieuwe Hulplijn Geldstress Eindhoven met de vraag waar ze van moeten leven, zolang hun uitkering niet binnen is. 

De nieuwe telefonische Hulplijn Geldstress Eindhoven blijkt in een grote behoefte te voorzien. Circa de helft van de bellers zijn Eindhovenaren die door de coronacrisis te maken krijgen met geldzorgen.

,,Heel veel mensen hebben een uitkering aangevraagd. Er gaan een paar weken overheen, voordat dit geld binnen is. Ze vragen zich af waar ze ondertussen van moeten leven", zegt Jessica van de Haar, een van de vrijwilligers van de hulplijn. ,,We leggen voor hen contact met de Voedselbank Eindhoven. Vanwege de bijzondere omstandigheden heeft die zijn regels tijdelijk versoepeld. Mensen hoeven nu niet aan te tonen dat hun inkomsten te laag zijn. Als ik in de ochtend mail met de Voedselbank, heb ik uiterlijk een dag later al een bevestiging.” Sommige bellers vragen zich af hoe ze de huur moeten betalen. ,,We adviseren om contact op te nemen met de verhuurder. Die reageert coulant, horen wij terug.”

Iedere werkdag kunnen mensen van 9.00 tot 13.00 uur bellen

Quote

Ze zijn blij dat er een telefoon­lijn is waar ze met hun vragen terecht kunnen.”

Janet Eenink, Vrijwillige Hulpdienst Eindhoven/Maatje 040

De vrijwilligers van de telefoonlijn zijn van de Werkplaats Financiën of van het project Administratiemaatje van de Vrijwillige Hulpdienst afkomstig. ,,Normaal kunnen Eindhovenaren met vragen terecht op het inloopspreekuur van de Werkplaats Financiën, of ze krijgen hulp thuis van een administratiemaatje. Omdat dit door de maatregelen tegen corona niet meer kan, hebben we nu de telefonische hulplijn", zegt Janet Eenink, die samen met Marion de Groot en Chantal Cliteur alle werkzaamheden coördineert. Iedere werkdag kunnen mensen hier van 9.00 tot 13.00 uur terecht, via het telefoonnummer 040-7601777. De ‘oude’ doelgroep weet de telefoonlijn al goed te vinden. ,,Mensen komen bijvoorbeeld met vragen over hun schuldsanering, of willen weten hoe ze kwijtschelding van gemeentelijke belastingen kunnen aanvragen.”

Eenink schat in dat ongeveer de helft van de bellers uit ondernemers en zzp’ers bestaat die door de coronamaatregelen hun inkomsten kwijt zijn. ,,Ze zijn blij dat er een telefoonlijn is waar ze met hun vragen terechtkunnen. Wij helpen ze verder, bijvoorbeeld door uit te leggen waar ze bij de gemeente of bij de Kamer van Koophandel terechtkunnen om een beroep te doen op het noodfonds.”

Op dit moment werken er circa dertig vrijwilligers bij de telefonische hulplijn. ,,Ze kunnen het werk goed aan, maar meer vrijwilligers zijn welkom.” Iedereen werkt vanuit huis. Het idee voor de hulplijn kwam van bewindvoerder Maarten van Rijn. ,,Hij en Floris Went hebben ons geholpen met de techniek, inclusief een applicatie waarmee vrijwilligers vanuit huis in kunnen loggen en bellen.”

Er zijn verschillende diensten die hulp bieden aan mensen in nood in Eindhoven. Daarbij kan het naast geldnood ook gaan om vragen over zorg of psychische nood. De gemeente heeft een overzicht gepubliceerd in Groot Eindhoven.