Volledig scherm
Werkzaamheden aan de Vestdijk in het centrum van Eindhoven. © FotoMeulenhof/Kees Martens

Project Vestdijk Eindhoven in totaal 5,7 miljoen euro duurder

EINDHOVEN - De herinrichting van de Vestdijk in Eindhoven wordt in totaal 5,7 miljoen euro duurder dan aanvankelijk begroot. Geen 11,5 maar 17,2 miljoen euro moet de gemeente uittrekken voor de klus. Wethouder Monique List zegt er ‘buikpijn’ van te hebben. 

Vooral tegenvallende vondsten van grote vervuilde plekken, ook met asbest, en de mooie maar ook onverwachte archeologische vondsten, zorgden voor de forse overschrijding, aldus wethouder Monique List (VVD, verkeer en infrastructuur). Oorzaak is ook dat er nu veel dieper gegraven is dan normaal bij de herinrichting van een straat. Dat was nodig omdat er onder de nieuwe Vestdijk een heel stelsel van waterbergingen ligt dat ook de binnenstad en de Iriswijk bedient. 

De grootste extra kostenposten:
- Vervuiling: geen 265.000 euro maar 1,44 miljoen.
- Archeologie: 88.000 euro
- Verkeersmaatregelen: geen 256.000 maar 689.000 euro
- Personeelskosten gemeente: geen 1 miljoen maar 1,8 miljoen
- Aannemerskosten: geen 9,8 maar 11,2 miljoen euro
- Extra kosten diverse: geen 144.000 maar 598.000 euro.

Volledig scherm
© FotoMeulenhof/Kees Martens

,,We wisten van tevoren dat we zaken tegen konden komen. Maar dat het zoveel zou zijn, dat konden we niet voorzien. Omdat we dieper gingen, kwamen we ook weer meer tegen”, aldus List. Het is nu aan de gemeenteraad om in februari de extra miljoenen beschikbaar te stellen. Daarvoor krijgt de Vestdijk overigens nog niet de nieuwe steentjes die ook in de binnenstad gelegd worden de komende jaren. Daarvoor moet nog extra geld gezocht worden. 

Voor de rest blijft het hierbij, aldus List. Eventuele nieuwe overschrijdingen zijn voor rekening van de aannemer. Tenzij er bijvoorbeeld een bom uit de Tweede Wereldoorlog gevonden wordt of het weer extreem slecht zou zijn. 

De grote overschrijding kwam pas in de vierde fase echt aan het licht, op het stuk tussen de Ten Hagestraat en de Dommel. Dat komt door de manier van aanbesteden: per fase wordt bekeken hoeveel  werk er is en wat dat kost. Als List één les heeft geleerd dan is het wel dat er vooraf meer onderzoek gedaan moet worden naar mogelijke vervuiling. Dan kunnen de afspraken met de aannemer ook scherper gemaakt worden. 

Volledig scherm
Wethouder Monique List verricht de start van het werk aan de Vestdijk © Jean Pierre Reijnen

Twee kostenposten die ook fors hoger zijn dan verwacht zijn de extra verkeersmaatregelen en ambtelijke kosten. Door de ingrijpende afsluiting van de centrale verkeersader moesten er heel vaak verkeersregelaars, omleidingen en dergelijk uit de kast getrokken worden. Ook is er nog steeds een tijdelijk Park & Ride in de Fontys Sporthogeschool. Daarvoor is ruim vier ton extra begroot. Aan ambtenaren is er bovenop de al ingeboekte 1 miljoen euro nog eens acht ton extra opgevoerd. 

Het project wordt in ieder geval nog uitgebreid geëvalueerd, aldus de wethouder. ,,Om ervan te leren, voor volgende projecten zoals het vervangen van de rode steentjes in de binnenstad. Want het is gewoon niet leuk wat hier gebeurt, ook niet voor de beeldvorming over de gemeente bij de inwoners. Zeker omdat het meeste geld gaat naar zaken die onder de grond liggen. Dat fietspad, die busbaan, die rijstrook en die mooie boompjes, kosten die nou zoveel, zal die inwoner zich straks afvragen", aldus List. 

Stoppen bij de Dommel

Volledig scherm
Monique List wethouder in Eindhoven © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Toen de problemen duidelijk werden, heeft het college serieus overwogen om te stoppen met het werk, bij de Dommel. ,,Dat werkt net als thuis bij een verbouwing. Als blijkt dat het geld op is, kun je het werk stopzetten, uitstellen tot je weer geld hebt of toch maar bijlenen en doorgaan.” Voor dat laatste is gekozen, met pijn in het hart. Maar alles bij elkaar is dat de beste oplossing, aldus List. ,,Technisch kun je stoppen, het is ook een miljoen goedkoper. Maar als je hier stopt, moet je de waterberging op een andere plaats aanleggen, voor de Iriswijk. En je krijgt een deel oude en een deel nieuwe Vestdijk, terwijl iedereen al gewend is aan het werk. Uitstel kost zelfs een miljoen euro meer omdat het project dan straks weer opgestart moet worden en de aannemer extra kosten maakt. Daarom hebben we ervoor gekozen om door te gaan. Met dit financiële plaatje als gevolg.”

De extra miljoenen komen uit diverse potjes, zoals de regionale bereikbaarheidsgelden, de rijksgelden voor schone lucht, het rioolfonds en de pot voor wegenonderhoud. Toch gaat dat niet ten koste van andere projecten, benadrukt de wethouder. Het gaat om gelden die anders ongebruikt zouden zijn gebleven. ,,Nee, mensen aan bijvoorbeeld de Geldropseweg hoeven niet bang te zijn dat dit gaat ten koste van de herinrichting daar", aldus List. 

De totale klus om de Vestdijk en Hertogstraat te voorzien van een dubbel fietspad, busbaan, rijbaan, eenrichtingsverkeer richting station, 30 kilometer-zone, nieuw groen en de waterberging, moet in juni van dit jaar klaar zijn. De werkzaamheden startten in september 2018.