Duurzame mergpijpen

Column‘Duurzame maaltijdbox’ staat op het bord boven de tafel in de Albert Heijn. ‘Doe maar lekker duurzaam’, klinkt ook nog de aanmoediging om het te kopen. Voor 12,50 euro kan ik een groene kartonnen doos kopen ‘vol met duurzame producten’. De Unox-rookworst bijvoorbeeld, de Unox-heldere kippensoep, de Unox-Franse kippensoep, de Unox-romige pompoensoep en de megamergpijpen van Albert Heijn zelf.

Biologisch, vers en lokaal. Ik zie het al staan op de flipover in het kantoor van de supermarkdirectie. Het zijn de magic words. De klant wil eten dat voldoet aan die drie woorden, vertelt de marketingafdeling. Dus dat is wat ze moeten verkopen.

  1. Vandaag stond er ijs op de autoruit, dan zet ik traditioneel iets op zout
    PREMIUM
    Column Ellen Willems

    Vandaag stond er ijs op de autoruit, dan zet ik traditio­neel iets op zout

    Een plank in de keuken is een rariteitenkabinet geworden. Met daarop bijvoorbeeld de eerste fles zelfgemaakte tabasco. Twee weken stond deze pot op het aanrecht, het deksel een beetje open, zodat ik het knetteren van de pepers op afstand kon horen. Ik heb het gezeefd en het heeft maanden in een afgesloten flesje in de koeling staan rijpen. Het ruikt ook goed, maar ik durf het niet te eten.

Columns