Volledig scherm
© Marcel Themmen

Enschedeër over laadfile voor Tesla's op wintersport: ‘Nogal uitvergroot’

ENSCHEDE - Zwarte laadpaalzaterdag. Een nieuw woord was afgelopen zaterdag geboren, toen op sociale media beelden opdoken van tesla’s op wintersport in de laadpaalfile. Maar volgens Marcel Themmen uit Enschede viel het met de files en wachttijden wel mee. Hij deelde daarom zijn eerste ‘teslavakantie’ op sociale media.

Tientallen tesla's hadden afgelopen zaterdag langs Autobahn 3 bij Willroth last van een slappe accu. In een video is een lange rij Tesla’s met Nederlands kenteken te zien die staan te wachten op een plekje bij de Supercharger; het eigen laadpaalmerk van Tesla. De videobeelden werden opgepakt door veel media:

Uitvergroot

Voor Marcel Themmen uit Enschede was het reden om zijn ervaringen op papier te zetten. „Jammer dat alles zo uitvergroot en negatief gebracht werd”, vertelt hij. De Enschedeër ging vorige week voor het eerst met zijn Tesla op skivakantie naar Oostenrijk. Het beeld dat hij laat zien: genoeg oplaadpunten en met de wachttijden viel het allemaal wel mee. „In tegenstelling tot veel berichtgeving in de media, heb ik het anders ervaren.”

Vakantie met een elektrische auto vergt volgens Markus Tol van de ANWB een voorbereiding van een maand. Ietwat overdreven, stelt Themmen. „Je typt de eindbestemming in en het scherm laat precies zien waar een Supercharge-netwerk is, hoeveel er beschikbaar zijn en waar ze precies zitten.” Wel koos de Enschedeër een iets andere route dan hij met de benzine- of dieselauto zou rijden. „Normaal rijd ik vanuit Enschede over Kassel, maar ik koos nu voor een veiligere route.”

Rekenwerk

Tesla-file? Hier was Marcel de enige
Volledig scherm
Tesla-file? Hier was Marcel de enige © Marcel Themmen

Rijden met een Tesla vergt bij een lang ritje dan weer wel iets meer rekenwerk dan met een benzine of dieselauto. „Je rijdt zo'n 130 kilometer per uur. Na 350 kilometer is de accu leeg, dus om de 2,5 tot 3 uur stop je om te laden”, zegt Themmen. „Maar met kinderen is wat vaker stoppen sowieso wel lekker. En het laden gaat ook super snel: na 20 minuten is de accu weer vol.”

Bij de stop in het Duitse Mogendorf was Themmen zelfs de enige ‘lader’. In Oberhonnefeld, waar ook de beelden van tientallen wachtende Tesla-rijders werden gemaakt, moest de Enschedeër iets langer wachten. „Maar dat was hoogstens een kwartiertje. Het was een super druk weekend van terugkomende en vertrekkende wintersports, maar in de sociale media werd de boel wel nogal uitvergroot.”