Volledig scherm
PREMIUM
Wilco Louwes. © Lars Smook

Sluipverkeer

ColumnAls het aan de gemeente ligt kunnen we over een paar jaar alleen met de fiets dwars door Enschede. Wie het toch waagt om het centrum van onze mooie stad met de auto te betreden komt terecht in een doolhof van 30-km-zones of wordt linea recta in een parkeergarage gestuurd. Met het parkeergeld worden meer maatregelen genomen die autorijden onaantrekkelijk maken.

Misschien wat gechargeerd, maar het zijn de vergezichten. Eerst transformeren de Molenstraat, Oosterstraat en delen van de Hengelosestraat en Deurningerstraat tot fietsstraten of autoluwe zones. Later worden de Oldenzaalsestraat en Ripperdastraat ‘geknipt’, zodat elke doorgaande centrumroute(noord-zuid en oost-west) vakkundig onmogelijk is gemaakt.

  1. Leefbaarheid
    PREMIUM

    Leefbaar­heid

    Woont u in een riant optrekje op Stokhorst? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken over beleggers of huisjesmelkers die de lokale woningmarkt bestormen. Niet alleen omdat de gemiddelde woningwaarde in deze buurt meer dan 4 ton is, maar ook omdat het gemeentebestuur zich ervan heeft verzekerd dat maximaal 1 procent van de woningen gebruikt mag worden voor kamerverhuur. Je moet er toch niet aan denken dat op Stokhorst meer dan vier huizen in handen komen van eem pandjesprins?