Volledig scherm
Guus van Geffen met zijn hond Moos in Hangar 11: "Ik heb nog nooit zo groot gebouwd." © Emiel Muijderman

Theaterspektakel op luchthaven Twente krijgt vorm

ENSCHEDE - Er is een boerderijtje getimmerd, een hooimijt gemaakten er scharrelen kippen rond. Woensdag 5 juni is de première van 'Hanna van Hendrik' op de luchthaven Twente: 41 voorstellingen, tot en met 21 juli. Aan ambities geen gebrek.

Hij zoekt nog een autootje dat refereert aan de jaren 70 van de vorige eeuw, zegt Guus van Geffen. Het liefst een Daf, of een oud model Fiat 500. "Daar moet de secretaresse van de Rabobank in komen aanrijden." De Rabobank, financier van boerenbedrijven bij uitstek, figureert uiteraard ook in de megatheaterproductie met Huub Stapel (Hendrik) en Johanna ter Steege uit Notter (Hanna). Hanna van Hendrik is de kroniek van een boerenfamilie uit Twente in een tijdsgewricht van zestig jaar: van halverwege de jaren 50 tot nu. Een verhaal over ruilverkaveling, schaalvergroting en een dreigende verkoop van boerderij en vee.

Toneelschool

Als decorontwerper tekent Guus van Geffen (59) voor de decors. Hij zegt Johanna ter Steege al sinds het einde van de jaren 70 te kennen. "Johanna zat toen op de toneelschool in Arnhem, ik werkte daar als vrijwilliger. Uit de klas van Johanna is toen toneelgroep De Trust ontstaan. Daarmee hebben we onder meer De Meeuw van Tsjechov gespeeld. Ik heb daarvoor de decors ontworpen en het lichtplan gemaakt."

Duitsland

Later werkte Van Geffen onder meer voor toneelgroep De Appel en ontwierp hij ook veel decors voor Duitse producties. "Duitsland was noodzaak", zegt hij. "Door bezuinigingen is ongeveer de helft van de subsidie uit de Nederlandse theaterwereld verdwenen, dus ook de helft van het werk. Dat heb ik in Duitsland deels weten te compenseren."

Volledig scherm
Johanna ter Steege in februari van dit jaar bij de presentatie van de plannen van Hanna van Hendrik. © Reinier van Willigen

Drie podia

Voor Hanna van Hendrik werd Van Geffen gemonsterd door regisseur Liesbeth Colthof, die hij ook al jaren kent. Met haar werkte hij in 2012 ook samen in Alkmaar bij Mehmet de Veroveraar. "Ook op verschillende podia, net als hier." Voor 'Hanna' bouwde Van Geffen er drie met elk een eigen tribune: een boerenerf en een woonkamer in de hal en een boerenerf in de buitenlucht. Want het laatste deel van Hanna van Hendrik voltrekt zich onder de blote hemel aan de achterzijde van Hangar 11. De bezoekers moeten zich dus twee keer verplaatsen naar een nieuwe plek.

Motorclub en ballerina's


De verhouding tussen de grote hal met duizend stoelen en de speelruimte waarop de acht acteurs, dertig figuranten, vijf muzikanten, het koor, de tien ballerina's, de motorclub, de koeien en de kippen zich bewegen, bezorgde Van Geffen nog wel wat hoofdbrekens. "Ik heb nog nooit zo groot gebouwd. Maar het speeloppervlak op zich mag niet te groot zijn. Er zijn ook scènes waarop er maar drie acteurs op de vloer staan." (De tekst gaat onder de foto verder).

Kaartverkoop

Duizend bezoekers per keer kan Hangar 11 bergen. Net als bij de theaterproducties Het verzet kraakt (2017-Almelo) en Stork (2018-Hengelo) is maaltijd met streekgerechten bij de kaartprijs (52,50 tot 62,50 euro) inbegrepen. De verkoop gaat via hannavanhendrik.nl en Schouwburg Hengelo. Besteld via de website van Tubantia bedraagt de korting 2,50 euro.