Volledig scherm
© DG

Augsburgse tenor met neus voor nieuwigheden

recensieEén van de leukste aanbiedingen van Klassieke Zaken van de laatste tijd: een mis ter ere van Maria Hemelvaart van Faber uit Antwerpen. Perfecte timing ook. Dit kerkelijke feest, dat in delen van Europa nog steeds als vrije dag geldt, wordt immers 15 augustus gevierd.

De Augsburgse tenor en zangmeester Jo(h)an(nes) Adam(us) (Josephus) Faber (ca. 1692-1759), die samen met zijn jongere broer aan de Antwerpse kathedraal verbonden was, werd in 1728 priester gewijd. Acht jaar eerder schreef hij zijn Missa Maria Assumpta

Uit dit uit de delen Kyrie, Gloria en Credo bestaande werk blijkt dat Faber een neus voor nieuwigheden bezat. In het 'Gratias' en het 'Qui tollis' zet hij namelijk een klarinet in, hier heel vaardig bespeeld door de dirigent himself, Vlad Weverbergh. Het blaasinstrument was net een blauwe maandag bekend in de Zuidelijke Nederlanden. De klarinet had eerder al een bescheiden entree in geestelijke en operamuziek van Vivaldi en Caldara gemaakt. Eind achttiende eeuw zou Mozart het instrument pas echt een boost geven.

Hups

Opvallend genoeg verkent Faber in het 'Qui tollis' het melancholiek lage, zogenaamde schalmeiregister in combinatie met de mannenaltstem. Dit vormt daardoor een perfect contrast met het 'Gratias', waarin sopraan en klarinet juist heel hups met elkaar lijken te stoeien. Tegenstellingen vormen zonder meer de kern van deze mis. Met name in het Gloria. Daar horen we de solisten, het koor en het op authentieke instrumenten spelende orkest van het in 2012 opgerichte Terra Nova Collective op hun best. Fraaie cadans en totaalklank ook.

De coloraturen van de tenor en de bas in het 'Qui sedes' komen puik over. Net als de afsluitende dubbelfuga. Hier schurkt Faber duidelijk tegen het beroemdere Gloria in D, RV 589 van Antonio Vivaldi (1678-1741) aan.

Nuances

De cd van Etcetera wordt afgerond met het Hoboconcert in a, RV 431 van Vivaldi. Waarom er niet voor een ander werk van Johan Adam Faber is gekozen, weet ik niet. Veel keuze biedt deze componist overigens niet: er is alleen nog een andere mis of een motet ter beschikking.

Solist in het driedelige concert is Benoît Laurent, lid van vermaarde ensembles als B'Rock en Concerto Köln. Hij weet technisch zijn weg goed te vinden en laat de parmantig klinkende hobo heerlijk zingen op basis van een alerte begeleiding vol nuances. Voor de prijs hoeft niemand zich dit genot te ontzeggen. Klassieke Zaken biedt het schijfje zoals boven gemeld tegen een actieprijs aan.

Van deze opname bestaat nog geen spotifylink. Daarom is een ander luistervoorbeeld van het klarinetspel van Vlad Weverbergh bijgevoegd.