Volledig scherm
© Peter van der Heyden

Symfonieorkest moet flink aan de bak met Remy's harpmuziek

KlassiekNIJMEGEN - Remy van Kesteren speelt 9 november samen met het Symfonieorkest Nijmegen in Concertgebouw De Vereeniging. Het is een van de weinige keren dat de bekende harpist live te horen is. Zijn dagen staan momenteel vooral in het teken van studiowerk en muziek schrijven.

Voor Remy van Kesteren (28), een van de meest avontuurlijke harpisten van onze tijd, staat dit najaar vooral in het teken van het schrijven van nieuwe muziek. Hij zit bijna non-stop in de studio. De musicus, die in 2011 Young Artist in Residence van de NJO Muziekzomer was en 2016 de Nederlandse Muziekprijs won, ontkomt er niet aan: ,,Ik móet ruimte hebben, weg van de harp, om te ontdekken wat mijn eigen muzikale taal is. Dat loskomen van de concertpraktijk is evenwel een zwaar proces. Ik ben immers gewend tussen de 150 en 200 concerten per jaar te geven."

Uitzondering

Voor het Symfonieorkest Nijmegen (SON) maakt Van Kesteren een uitzondering. Hij komt vandaag naar De Vereeniging met twee elektrische harpen (waaronder de draagbare Deltaharp) en zijn 'klassieke' harp, genoemd naar de in 1961 overleden harpist Carlos Salzedo.

In zijn bagage zitten verder voor orkest bewerkte titels als Refugee, Leviathan, Tomorrow Eyes en Franck van zijn bij het gerenommeerde klassieke label Deutsche Grammophon uitgegeven album Tomorrow Eyes uit 2016. Een cross-over cd die critici Van Kesteren deden bejubelen als 'geweldig colorist' en 'uitstekend verteller'.

Eigen muziek

Volledig scherm
© ANP Kippa

Voor de pauze speelt het orkest onder leiding van Frans-Aert Burghgraef eerst de Vierde symfonie van Tsjaikovski. In de tweede helft is het echter allemaal Remy van Kesteren wat de klok slaat. Voor componist en orkest vormt dat een echte uitdaging.

Van Kesteren: ,,Ik krijg nu voor het eerst de kans om de helft van een avond met eigen muziek te vullen. Heel spannend. Gelukkig is er een klik met het orkest dat echt openstaat voor mijn, mede door jazz en pop geïnspireerde nummers. Ik ben ook blij met de manier waarop de orkestleden ze spelen."

Het SON moet in Van Kesterens composities evenwel flink aan de bak. De harpist: ,,De muziek vraagt om een energieke drive. Er zit een enorme drang naar voren in. Het is een mengeling van eigenlijk alles en biedt in Refugee ruimte voor improvisatie. Voor een klassiek orkest is dat best heavy. In Leviathan zit een niet alledaagse elfachtste maatsoort, die het de spelers moeilijk maakt."

Opnamestudio

Na Nijmegen en het daaropvolgende optreden in Warschau duikt Remy van Kesteren onmiddellijk de opnamestudio weer in. ,,Ik heb immers een paar grote opdrachten. Zoals een avondvullend programma voor Het Nationale Ballet, dat in maart in première gaat. Daar ga ik graag mee verder. Ik sta als componist bloot aan zoveel input door alle muziek die tot mij komt en zich een weg baant in het DNA van je muziek schrijven. Er is sprake van een persoonlijke drang om te proberen van al die invloeden mijn eigen wereld te maken."

Remy van Kesteren en Symfonieorkest Nijmegen: 9 november, Nijmegen (De Vereeniging, 20.15 uur).

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.