Richard Tyler “Ninja” Blevins is de eerste gamer met een eigen Fortnite-outfit
Volledig scherm
Richard Tyler “Ninja” Blevins is de eerste gamer met een eigen Fortnite-outfit © Epic Games

Populaire streamer Ninja krijgt eigen Fortnite-outfit

Richard Tyler ‘Ninja’ Blevins is een van de populairste streamers op internet. De 28-jarige Amerikaan heeft eigen merchandise en een kledinglijn en vanaf deze week als eerste gamer ooit ook een eigen in-game-Fortnite-outfit.

Fortnite-ontwikkelaar Epic Games kondigde de samenwerking aan via Ninja’s kanaal op streamingplatform Mixer. De outfit is onderdeel van de zogenoemde Icon Series. Blevins is de eerste content creator die een eigen skin krijgt; binnenkort volgen Twitch-streamer Loserfruit en YouTuber TheGrefg met een eigen in-gameoutfit.

De outfits zijn gebaseerd op de content creators, maar voor iedereen te koop. Het kostuum van Ninja is kenmerkend met een blauw kapsel, gele bandana en blauw pak. Samen met de outfit kunnen spelers ook een pickaxe, rugzak en emote kopen die aansluiten op de Ninja-stijl.

Het is nog niet duidelijk wat de Ninja-outfit gaat kosten, maar outfits in de Fortnite-winkel kosten normaliter tussen de acht en twintig euro. Voor accessoires ben je tussen de vijf en vijftien euro kwijt.

Van esporter tot gaming-icoon

Richard Tyler ‘Ninja’ Blevins is waarschijnlijk de bekendste gamer aller tijden. In 2009 begon hij als esporter met het spelen van het Xbox 360-spel Halo 3. De Amerikaan speelde voor bekende esports-organisaties als Team Liquid, Cloud9 en Luminosity Gaming. In 2011 begon Blevins met het streamen van zijn spellen. Naast Halo speelde hij met name de apocalyptische Battle Royale-game H1Z1.

Tot 2017 bleef Blevins verschillende games spelen en probeerde de Amerikaan het nog een keer als esporter. Zijn enorme succes kwam echter met het spel Fortnite, dat eind 2017 uitkwam. De combinatie Fortnite en Ninja bleek goud. Ninja wist in een korte tijd een enorme fanbase te creëren. Hij speelde Fortnite met niemand minder dan zanger Drake en zorgde daarmee voor een livestreamrecord; er keken meer dan 600.000 mensen live naar het samenspel.

De enorme groei zette Blevins in de spotlights, waarna hij onder meer verscheen in de talkshow van Ellen DeGeneres en op de cover van het ESPN-magazine. Blevins wordt inmiddels door velen beschouwd als hét gaming-icoon.