Volledig scherm
De auto van Max Verstappen wordt richting de garage geduwd op het circuit van Suzuka. © AP

Blog: Riemen vast, Hagibis komt eraan

BlogOnze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circuit op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.

Door Rik Spekenbrink

Wat brengt jullie hier, vroeg een verbaasde Japanner ons in zijn beste maar nog steeds moeizame Engels. Tja, wat zouden twee Europeanen in een bar in Suzuka nu komen doen, een paar dagen voor het jaarlijkse Formule 1-weekend? Het dorpje, op 40 minuten treinen van miljoenenstad Nagoya, is nou niet bepaald een toeristische trekpleister. Toen we de man vertelden dat we hier zijn voor grand prix, leek hij verbaasd. ,,Maar, de tyfoon!”, ging hij nog harder praten.

Het gaat hier in Japan deze dagen maar over één ding. De typhoon. Niet zomaar een tyfoon, maar een supertyfoon, een monster, aldus weerman Marco Verhoef. Momenteel hangt de orkaan uit de zwaarste categorie 5 boven de Stille Oceaan, ten oosten van het land. Windstoten zouden over de 300 kilometer per uur gaan.

De komende dagen zwakt de ‘tyfoon des doods’ in kracht af, maar nog altijd gaat Hagibis - zoals hij (tyfoons blijken mannelijk) wordt genoemd - hier voor problemen zorgen, is de verwachting. Vanochtend werden al twee rugbywedstrijden op het WK, dat verspreid over het land wordt gespeeld, al afgelast. 

Bekijk onze voorbeschouwing op de Grand Prix van Japan.

Volledig scherm
2019-10-10 09:28:44 Tyfoon Hagibis nadert F1-circuit van Suzuka. ANP INFOGRAPHICS © ANP Graphics

Ook de Formule 1 houdt de buienradars met spanning in de gaten. Vandaag is het nog prima weer, halfbewolkt en 24 graden. Morgen bij de vrije trainingen wordt de eerste regen verwacht. Vooral zaterdag zou het spannend worden, als het er ook stevig bij kan gaan stormen. Er wordt al rekening gehouden met een kwalificatie op zondagochtend. Dat is niet eens uniek hier, in 2004 en 2010 gebeurde het ook. Het circuit van Suzuka heeft geen al te beste afwatering en veranderde in een soort kronkelende rivier, waar de safety car het maar net aandurfde om in een slakkengangetje een rondje te rijden. Monteurs van de teams verveelden zich bij het gebrek aan actie en vouwden papieren bootjes, die over de plassen langs de garages voeren.

Een kwalificatie op zondag en dan een paar uur later meteen de race, best een prikkelende gedachte. Maar hier op het circuit zit logischerwijs niet iedereen op dat noodscenario te wachten. Vanochtend liep ik op het beroemde ‘GP Square’ Roger Hermans tegen het lijf, de baas van de Max Verstappen- merchandising en reizen. Hij vertelde dat het plein met tientallen kraampjes morgenavond mogelijk helemaal moet worden afgebroken. De tenten zijn niet Hagibis-proof. Op internet gaan radarbeelden rond met felgekleurde draaikolken. Japan zou ergens onder dat palet moeten liggen. Je hoeft geen meteoroloog te zijn om te zien dat het een pittig stormpje is. Riemen vast dus, komende dagen.

Volledig scherm
In 2017 kwam de regen met bakken uit de lucht in Suzuka. Reden voor de mecaniciens om papieren bootjes over het circuit te laten varen. © AP

Overige sporten